بووبه اسر: پ.ک.ک. پروژه دولت ترکیه است

  • ۳ سال قبل

ترجمه از: دیدبان حقوق بشر کردستان ایران

من تعجب می‌کنم. 40 سال است پ.ک.ک. مدعی است خواهان اتحاد کردهاست و می‌گوید تا زمانی که کردها متحد نشوند موفق نخواهند شد و خودش نیز با عناوین مختلف با گروهها و سازمان‌های مختلف متحد می‌شود. این برای پ.ک.ک. طبیعی است اما از بعضی سران و گروههای کردی تعجب می‌کنم که این ادعاهای پ.ک.ک را باور و گاهی تایید می‌کنند. این افراد هنوز هم نمی‌خواهند باور کنند در طی چند دهه گذشته همان بازی همان سناریو همان فریب توسط پ.ک.ک. ادامه دارد. اینان هنوز درک نمی‌کنند هدف پ.ک.ک. اتحاد کردها نیست بلکه برعکس، متفرق  کردن و تشدید اختلافات بین آنان و ویران کردن شهرها و روستاهای کرد است. پ.ک.ک. برای موفقیت در این مسیر دست به هر کاری می‌زند.

این که پ.ک.ک. دست به چنین اقداماتی می‌زند نمی‌توان بیش از آن انتشار داشت چون ماموریت آنان چنین است اما کردها نباید فریب بخورند و باید بدانند این بازی برای از بین بردن بیش از پیش اتحاد کردهاست. این کردها باید به خود بیایند تا بدانند بازی پ.ک.ک. یک بازی ضدکردی می‌باشد.

مشکل این است ما کردها در وضعیتی قرار گرفته‌ایم که نمی‌توانیم واقعیت را درک کنیم. این نیز از منافع شخصی ناشی می‌گردد. منافع شخصی سبب شده تا پرده‌ای در برابر دیدگان بسیاری از کردها قرار گیرد و واقعیت پ.ک.ک. در نبینند. متاسفانه از شنیدن و بیان واقعیت نیز خوددداری می‌کنند. سالهاست پ.ک.ک. در راستای تامین اهداف ترکیه حرکت می‌کند و متاسفانه به کردهای ترکیه نیز محدود نیست بلکه بقیه کردها را نیز هدف قرار می‌دهد. این گروه به مجری برنامه های ترکیه تبدیل شده است. پ.ک.ک. در طی چهار دهه هیچ سودی برای کردها نداشته و در مقابل، زبان را از کردها گرفته، شهرها و روستاها را ویران کرده و آنان را ناامید کرد. این ماموریتی است که به پ.ک.ک. سپرده اند. در راستای اهداف ترکیه مسیر خود را ادامه می‌دهد. اما مهم این است حداقل سیاستمداران کرد فریب ادعاهای پ.ک.ک. را نخورند و بدین ترتیب به آن مشروعیت نبخشند.

پ.ک.ک. پول دارد و با پول بسیاری از افراد را می‌خرد تا در راستای اهداف آن حرکت کنند. این وضعیت موجود است اما کردها باید چه کنند؟ اصل موضوع نیز این است که کنیم. همه می‌دانیم باید چه کنیم اما انجام نمی‌دهیم. دلیل آن نیز بعضشی از احزاب مدعی کرد و کردستانی بودن است و عنوان کرد و کردستان را یدک می‌کشند و در اصل نیز هیچ سودی برای کردها ندارند. دلیل دیگر نیز ضعیف بودن فعالیت کردهاست. وقتی مردمی‌فعالیت نکنند، تحرک نداشته باشند، ضعیف می‌مانند و در این صورت خیلی راحت مورد استفاده ابزاری قرار می‌گیرند و پ.ک.ک. از این نقطه ضعف کردها بهره برداری می‌کند.

 

چه باید کرد؟

من بارها گفته‌ام و تکرار می‌کنم. باید اعتراف کنم همه کردها نیز بهتر از من می‌دانند چه باید کنند. بعضی به خاطر ضعف خود، گروهی به خاطر عدم توانایی مالی، بعضی نیز به خاطر منافع شخصی آنچه را می‌دانند نیز انجام نمی‌دهند.

این افراد و گروهها نمی‌توانند درک کنند تنها راه مقابله با پ.ک.ک. و اقدامات ضد کردی آن اتحاد واقعی است. باید به این شیوه مانع ادامه دشمنی این فرقه مریدپرور علیه کردها شد. تصور کنید احزابی مانند هاکپار، حزب سوسیالیست کردستان وجود دارند هدف همگی یکی است اما بر اساس منافع شخصی و حزبی از اصل موضوع یعنی مقابله با پ.ک.ک. غافل شده‌اند. اگر برنامه‌های این احزاب را بخوانیم متوجه خواهیم شد همگی هدفی مشترک را اعلام کرده‌اند اما متحد نمی‌شوند. در شرایط کنونی لازم است این احزاب متحد شوند، در غیر این صورت نمی‌توانند علیه پ.ک.ک. موفق شوند. این را می‌دانند اما به آن عمل نمی‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب