کشته شدن یک کولبر در سردشت

  • ۳ سال قبل

منابع حقوق بشری و فعالان فضای مجازی گزارش داده‌اند که روز شنبه ۵ تیر، بر اثر شلیک نیروهای مرزبانی ایران در مرز دوله‌بی شهرستان سردشت، یک کولبر به نام «واحد محمدپور» اهل روستای بیوران و داری سه فرزند، کشته شده است.

 

در خصوص این خبر، رسانه‌های ایرانی همچنان سکوت کرده‌ و نیروهای مرزبانی نیز این خبر را تایید یا تکذیب نکرده‌اند. دیدبان حقوق بشر از مسئولان ایرانی می‌خواهد در مورد این خبر و گزارش‌های مشابه به طور شفاف پاسخ بدهند تا مشخص شود چرا همچنان باید شاهد مرگ کولبران و کشته شدن آنها بر اثر شلیک نیروهای نظامی- انتظامی ایران باشیم.

 

بیشتر بخوانید:

قابل توجه نامزدها؛ هشدار پلیس ایران: بودجه ۱۴۰۰ مناسب نیست/ افزایش کولبری قطعی است

 

مسئولان مرکزنشین انتظار دارند وقتی اوضاع اقتصادی بحرانی است و نرخ اشتغال در مناطق مرزی بسیار نامطلوب است، مردم کردستان برای امرار معاش چه کاری انجام دهند؟ مهاجرت به حاشیه شهرها و اقامت در سکونت‌گاه‌های غیررسمی و ناایمن؟ کولبران برای امرار معاش مجبور هستند ساعت‌ها در کوهستان با مرگ دست و پنجه نرم کنند. چرا این نکته ساده در تهران درک نمی‌شود؟

 

بیشتر بخوانید:

نامه سرگشاده شورای اجرایی دیدبان حقوق بشر کردستان ایران خطاب به نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا

 

هنوز مشخص نیست اولا چرا باید کولبری به عنوان یک شغل در ایران بررسی شود و ثانیاً چرا ضابطه‌ای برای استفاده از سلاح تدوین نمی‌شود. چرا باید طوری شلیک شود که فرد مشکوک، کشته شود و این ضایعه غیرقابل جبران شود؟ همه کولبران، قاچاقی و شبه‌نظامی مسلح در پوشش کولبری نیستند. راهکار قطعی این امر و حل مشکل کولبری، توسعه استان کردستان، افزایش بازارچه‌های مرزی و سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی در کردسناتات ایران و روستاهای مرزی کردنشین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب