کاوه عزیزی: توافق در کردستان سوریه نزدیک است

  • ۴ سال قبل

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، کاوه عزیزی عضو شوراي رهبري حزب دموكرات كردستان سوريه گفته «طرف‌هاي كوردي كردستان سوريه به توافق نزديك شده‌اند». وی مدعی شده بيش از يك ماه است كه آمريكا با گروه‌هاي كردي در كوردستان سوريه وارد بحث و مذاكره شده است، تا یک توافق میان گروه‌های کُردی حاصل شود. سرپرستی این مذاکرات را نیز آمریکا بر عهده دارد.

گفتنی است در سوریه نیز گروه‌های کُردی به دو دسته عمده گروه‌های وابسته به پ.ک.ک (یگان‌های مدافع خلق و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه) و مخالفان پ.ک.ک (مانند انجمن میهنی سوریه وابسته به حزب دموکرات کردستان عراق) تقسیم می‌شوند. هنوز مشخص نیست که چرا آمریکا باید وارد این مذاکرات شود. آمریکا عملا سوریه را اشغال کرده و در حال قاچاق نفت این کشور است و نیروهای مسلح کُردی وابسته به پ.ک.ک نیز به نیروی نگهبان این چاه‌ها تبدیل شده‌اند.

باید دید که آیا در این توافق احتمالی، حقوق شهروندان سوری اعم از کرد، عرب و ترکمان‌ها به طور کامل رعایت خواهد شد و یا اینکه آمریکا در پی منافع نفتی خود است؟ همچنین با توجه به رویکرد ترامپ، باید مواضع پ.ک.ک و گروه‌های مخالف آن را نیز در نظر داشت. لازم به ذکر است یکی از چالش‌ها در سوریه، موضوع رفتارهای انحصارطلبانه و حزبی است که حقوق بشر را تحت‌الشعاع قرار داده است. با گذشت زمان مشخص خواهد شد که این توافق بین گروه‌های کردی در مورد رعایت حقوق بشر چه تدابیری اندیشیده است. آیا این گروه‌ها به خصوص شبه‌نظامیان وابسته به ی.پ.گ/ پ.ک.ک، اقدامات غیرقانونی خود در مورد کودک‌سربازان را متوقف خواهند کرد؟ اتباع ایران نیز در میان این نیروهای کم سن و سال، حضور دارند. دیدبان به طور جدی در حال پیگیری سرنوشت آنها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب