کارنامه جنگ ترکیه با پ.ک.ک به روایت یک اندیشکده ترکیه‌ای/ بخش دوم

  • ۴ سال قبل

اندیشکده SETA (بنیاد تحقیقات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ترکیه) در گزارشی ویژه به مناسبت آغاز سال 2020 میلادی به بررسی مسائل امنیتی و ژئوپلیتیکی ترکیه در سال 2019 و کارنامه ارتش این کشور در جنگ با پ.ک.ک پرداخته است. اندیشکده SETA در گزارش 72 صفحه‌ای خود به بررسی روند عضوگیری پ.ک.ک در سال 2019 پرداخته و نوشته است که به دلیل اقدامات متعدد ارتش ترکیه و نهادهای امنیتی این کشور، روند جذب اعضا به ساختار پ.ک.ک، بسیار کاهش یافته است.

استراتژی مقابله با تروریسم دولت و ارتش ترکیه، هدف قرار دادن فرماندهان ارشد پ.ک.ک، استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین، تجاوز این کشور به سوریه و اشغال مناطق کردنشین سوریه و تغییر بافت جمعیتی آن مناطق از جمله عفرین، تدابیر شدید امنیتی در مناطق شهری و روستایی ترکیه به خصوص شهرهای کردنشین و تنگ‌تر کردن فضا برای هرگونه فعالیت پ.ک.ک و حتی شاخه‌های اقماری آن از جمله حزب دموکراتیک خلق‌ها (ه.د.پ) از جمله مواردی است که دولت ترکیه در پیش گرفته است تا روند جذب نفرات جدید به ساختار پ.ک.ک را کاهش دهد و بدین ترتیب هرگونه مقابله با آن و جنگ میدانی با پ.ک.ک و گروه‌های وابسته به آن را ساده‌تر نماید.

اندیشکده SETA، ضمن موفق توصیف کردن این اقدامات، مدعی شده است که در سال 2019، پ.ک.ک فقط موفق شده تا 104 عضو جدید را جذب کند، در حالی که در همان بازه زمانی، حدود 600 نفر از نیروهای خود را در جنگ با ترکیه از دست داده است. با این حال این اندیشکده ترکیه‌ای، اذعان کرده است که در سال 2020 هم پ.ک.ک با جنگ نامتقارن، استراتژی «بزن و فرار کن»، حملات چریکی و تروریستی علیه نیروهای امنیتی به خصوص در مناطق روستایی و مرزی، می‌تواند به ترکیه و ارتش و نیروهای امنیتی این کشور خسارات جدی وارد کند. به خصوص آنکه ممکن است از سوریه و کردهای ایزدی نیرو جذب کند.

اندیشکده SETA نوشته که شاهین‌های آزاد کردستان (حزب تاک)، نیروهای دفاع از خلق (ه.پ.گ) در عراق و سایر وفاداران به پ.ک.ک عفرین، در سال 2020 نیز ارتش ترکیه و نیروهای امنیتی آن را هدف قرار خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب