کارشناسان روس: کردهای سوریه دشمن همدیگر هستند

  • ۴ سال قبل

کارشناسان روس می‌گویند نه روسیه و نه سوریه به دنبال کنترل کامل ادلب نیستند و برای سوریه کنترل راه‌های ام4  و ام5 مهم‌اند تا هیچ گونه تهدیدی علیه این راه‌های ارتباطی باقی نماند. الکسی خلبنیکف  کارشناس شورای روسیه می‌گوید: رجب طیب اردوغان روز به روز در داخل با مشکلات بیشتری مواجه می‌شود از جمله مشکلات اقتصادی و نارضایتی داخلی لذا با انجام اقدامات نظامی قصد دارد تا افکار عمومی را منحرف نماید. این کارشناس روس در مورد کردهای سوریه نیز گفت: “کردهای  سوریه چند دسته‌اند. دیدگاه‌های آنان متفاوت است. احزاب مختلفی دارند که نه تنها از همدیگر ناراضی‌اند بلکه با هم دشمن نیز هستند. با این توصیف، تصور آینده‌ای خوب برای کردهای سوریه نمی‌توان دید. کردها بدون اتحاد نمی‌توانند به جایی برسند.

کریل ورتیایف، از موسسه شرق‌شناسی روسیه، می‌گوید: “کردها به صورت خودخوانده خودمختاری اعلام کردند که اکنون به صورت بالفعل وجود دارد اما این پروژه باب طبع روسیه نیست. این فقط مورد حمایت آمریکاست اما سابقه آمریکا نشان داده نمی‌توان به آن اعتماد کرد. به نفع کردهاست به دولت مرکزی سوریه نزدیک شوند. کریل ورتیایف در ادامه می‌گوید: کردهای سوریه در معرض خطرات جدی نیز قرار دارند. حتی به کردها اجازه نمی‌دهند در گفتگوهای ژنو شرکت کنند. روسیه نیز نمی‌خواهد کاری انجام دهد چون با پ.ی.د. روابط رسمی ندارد.

کوستنین ترویفتسف نیز می‌گوید: بهتر است کردها به مشکلات مناطق کردنشین تمرکز کنند نه این که برای آمریکا در مناطق عرب نشین بجنگند. مثلا حضور کردها در دیرالزور جز مشکل چیزی ندارد. حتی وقتی روسیه در نشست سوچی خواهان خودمختاری برای کردها در پیش‌نویس قانون اساسی شد نه تنها دولت مرکزی بلکه مخالفان سوریه نیز آن را رد کردند.

یوری داسنی فعال کرد روسیه نیز می‌گوید: کردهای سوریه چند راه ندارند فقط یک راه دارند و آن هم متحد شدن با هم است و این چیزی است که نمی‌توان تصور کرد به آن برسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب