واقعیت‌های سوریه به روایت یکی از فرماندهان سابق پژاک/ دخالت آمریکا در قسد برای انفکاک از پ.ک.ک

  • ۲ سال قبل

یکی از اعضای ارشد پژاک که اخیرا از پژاک جدا شده و خود را تحویل نیروهای پارتی (حزب دموکرات کردستان عراق) داده است در یادداشتی اختصاصی برای دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، ضمن تشریح وضعیت پژاک در سوریه، تاکید کرده است آمریکایی‌ها ترکیب قسد را بسیار جزئی مدیریت و تلاش می‌کنند رابطه مناطق کردنشین سوریه را با قندیل را قطع کنند و قسد را مستقل از پ.ک.‌ک قرار دهند.

دیدبان یادآوری می‌کند که امکان راستی‌آزمایی برخی مطالب به طور مستقل برای دیدبان فراهم نیست. این فرمانده جدا شده از پژاک به دلایلی نظیر امنیت فردی مایل به انتشار نام خود نیست.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

واقعیت‌های سوریه با آنچه اغلب طرف‌های درگیر روایت می‌کنند بسیار متفاوت است. بعد از جدایی از صفوف آشفته گریلاها در اربیل با یکی از رفقایی که حدود دو ماه پیش از مناطق کردنشین سوریه آمده بود هم صحبت شدم و اطلاعات مهمی کسب کردم.

 سوریه باید در ۳ منطقه بررسی شود.

بخش اول؛ منطقه غرب، مرکز و شرق سوریه است که تحت کنترل مستقیم دولت بشار اسد است.

بخش دوم؛ شمال و شمال غرب سوریه است که تحت کنترل نیروهای معارض مورد حمایت ترکیه است.

بخش سوم؛ شمال و شرق سوریه است که تحت کنترل نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا است که شاخه سوری پ.ک.ک که به نام PYD هستند ولی به درخواست آمریکایی‌ها تحت عنوان قسد (بازوی اجرایی آن) فعال هستند.

در بخش اول دولت بشار اسد و در بخش دوم هیئت تحریر‌الشام مستقر است که به‌صورت مستقیم توسط ترکیه هدایت و کنترل می‌شود. اما در بخش سوم حیات قسد به شدت وابسته به تداوم حضور آمریکایی‌ها است. این مسئله موضوع پنهانی نیست و مظلوم عبدی به آمریکایی‌ها آشکارا گفته که اگر از منطقه خارج شوند- نظیر اتفاقی که در افغانستان افتاد- قطعاً آنها نابود خواهند شد.

نیروهای قسد بر خلاف تصور، ۱۰۰ درصد وابسته به PYD نیستند؛ آمریکایی‌ها ترکیب قسد را بسیار جزئی مدیریت و تلاش می‌کنند رابطه کردهای سوریه با قندیل را قطع کنند و قسد را مستقل از پ.ک.‌ک قرار دهند. ولی از اینکه ارتباط شاخه سوری پ.ک.ک و قندیل و پ.ک.ک ارگانیک است، غافل هستند. چون سران قسد را کردهای سوریه تشکیل نمی‌دهند، بلکه قسد از کردهای ترکیه، عراق و ایران که همگی از گریلاهای HPG و پژاک و توگرآزادی (شاخه عراقی پ.ک.‌ک) تشکیل می‌شود. لذا بعید است آمریکایی‌ها بتوانند این ارتباط ارگانیک را قطع کنند.

 

Ali Özkök on Twitter: "1. Swimming as a teenager w. #PKK founder/leader,  Abdullah Ocalan, in #Latakia, #Syria 2. Sat next to #PKK leader Duran  Kalkan, wanted by @StateDept for $3m. https://t.co/xQkiz0HHjC Via @

 

در منطقه تحت کنترل قسد (یا بهتر است بگوییم پ.ک.ک) شرایط عمومی‌ اصلا مساعد نیست و میزان نارضایتی مردم بالا است؛ مسائل معیشتی و رفاهی و رفتارهای ایدئولوژیک نیروهای PKK در سوریه، عامل اصلی نگرانی و خشم مردم است.

امشکلات منطقه تحت کنترل PKK در سوریه

۱. آب شرب حدود ۳ میلیون نفر در وضعیت بحرانی است و آب کشاورزی نیز به شدت از کنترل و مدیریت خارج شده است.

۲. چالش برق پایدار برای مناطق مسکونی همچنان وجود دارد.

۳. یکی از اعتراضات مردم مشکل عدم رسیدن کمک‌های انسان دوستانه بین‌المللی است که قسد آنها را به دست مردم نمی‌رساند.

۴. به دلیل شدت گرفتن تعارضات نظامی، تبادلات تجاری سوریه با منطقه آسیب جدی دیده و مورد اعتراض مردم است.

اما جدا از مشکلات معیشتی و سیاست‌های انحصارگرایانه پ.ک.ک در سوریه، فشارهای آمریکا سبب شده تا پ.ک.‌ک به دنبال کنار گذاشتن مظلوم عبدی باشد و عملا شرایط بسیار پر تنشی بر منطقه حاکم است که به سود کردهای سوریه نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب