مخالفت داود اوغلو با ادامه حبس صلاح‌الدین دمیرتاش

  • ۴ سال قبل

احمد داود اوغلو وزیر خارجه اسبق ترکیه در مصاحبه مفصل و مشروح با روزنامه «قرار» در بخشی از سخنان خود به موضوع زندانی شدن «صلاح‌الدین دمیرتاش» رئیس سابق حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) اشاره کرده و گفته است: «موضع من در مورد زندانی شدن وی، روشن است. مخالف حبس او هستم و اعتقاد دارم که بدون رفتن وی به زندان نیز می‌شد او را محاکمه کرد. وقتی محاکمه وی به پایان نرسیده است، چرا باید باز هم در زندان بماند؟ او با توجه به حکم دادگاه حقوق بشر اروپا مبنی بر لزوم آزادی، باید آزاد می‌شد. من انتقادات فراوانی در مورد رفتار سیاسی او دارم. مثلا اینکه چرا دمیرتاش در مورد نقض آتش‌بس توسط پ.ک.ک، موضع نگرفته است».

نخست‌وزیر سابق ترکیه و معمار سیاست خارجی این کشور، در بخشی دیگر از این مصاحبه، تاکید کرده است که حزب دمیرتاش و شخص وی، خاطی هستند، اما نباید بدون حکم دادگاه، او را زندانی کرد. هرچند که خطاهای دمیرتاش از دید داود اوغلو، قابل فراموشی نیستند. وی افزود: «زمانی که نخست وزیر بودم، برای اولین بار به دفتر HDP رفتم و با سران و کارمندان حزب دیدار کردم. اما آنها بعدها طوری رفتار کردند که حقوق شهروندان کُرد نقض شد. در حالی که مناطق کردنشین درگیر جنگ خندق‌ها بودند و پ.ک.ک در حال حفر کانال و خندق در معابر شهری بود، حزب دموکراتیک خلق‌ها، با سکوت خود از آنها حمایت کرد. این حزب باید در مقابل افکار عمومی، اشتباهات خود را بپذیرد. چرا در جنگ شهری پ.ک.ک، ساکت بود؟ حزب دموکراتیک خلق‌ها و دمیرتاش باید مرز خود را با گروه تروریستی پ.ک.ک روشن کنند و دقیقاً بگویند کجا ایستاده‌اند.آنها باید مرز خود را پ.ک.ک دقیقا معلوم کنند. زمانی که نخست‌وزیر بودم، دمیرتاش را علیرغم انتقادات بی‌شمار به دفترم دعوت کردم. چون معتقد بودم او رئیس یک حزب قانونی است»

این استاد دانشگاه در مورد کشته شدن شهروندان کُرد در جنگ خندق‌ها و نابودی شهرهای کردنشین و نقض حقوق بشر گفت: «زمانی که تحولات سیاسی در شهرهای کردنشین سوریه رخ داد، پ.ک.ک در پی کسب کنترل شهرهای کردنشین در جنوب ترکیه بود. این گروه قصد داشتف دولت را ناتوان و بی‌کفایت نشان دهد و اعلام کند که شهر در اختیار نیروهای پ.ک.ک است. من با دمیرتاش تماس گرفتم و از خواستم که مردم را تحریک نکند. اما دمیرتاش صرفا به من گفت باید عملیات دولت و ارتش متوقف شوند. من به‌عنوان نخست‌وزیر به ارتش و نیروهای امنیتی دستور دادم اگر پ.ک.ک سلاح را زمین نگذاشت و به حملات خود ادامه داد، باید مقابله قدرتمندانه انجام دهید».

داود اوغلو ضمن انتقاد از رویه دولت ترکیه در مورد شهرداران شهرهای کردنشین، گفت: «اگر فردی تروریست بوده، چرا اجازه دادید در انتخابات شرکت کند؟ اگر تروریست نبوده و جرم اثبات نشده، نباید انتخابات و رای مردم را بی‌ارزش جلوه داد. باید مقابله با این افراد را به شورای شهر سپرد. من معتقدم اخراج و حبس این افراد و معرفی عده‌ای به‌عنوان سرپرست یا قَیم، غلط است».

گفتنی است HDP شاخه سیاسی پ.ک.ک در ترکیه است و گروه پ.ک.ک، از دید آمریکا، ترکیه و اتحادیه اروپا، یک گروه تروریستی محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب