مجری تلویزیون در ترکیه مانع از کردی صحبت کردن یک زن شد

  • ۳ سال قبل

یک مجری تلویزیونی ترکیه مانع از کردی صحبت کردن یک زن دربرنامه زنده تلویزیون شد. مجری تلویزیون ترکیه چند روز پیش مانع از صحبت کردن یک زن کُرد در حین پخش زنده شد که این امر با خشم رسانه‌های اجتماعی و انتقاد حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) روبرو شد.
ارسلان ییلماز، مجری کانال تلویزیونی شو تی وی ترکیه، زنی را از صحبت کردن به زبان کردی باز داشت و به او گفت: «به درستی (ترکی) صحبت کنید، ما متوجه می‌شویم. اینجا جمهوری ترکیه است».
این زن برای حل یک مشکل خانوادگی در مورد خواهرزاده‌هایش در برنامه حضور داشت.

ییلماز برنامه تلویزیونی اجتماعی روزانه Vazgecme را اجرا می‌کند که از تلویزیون برای حل مشکلات مردم استفاده می‌کند. بسیاری از مردم در مورد پاسخ وی با استفاده از هشتگ #haddinibildidemarsalan یا «جای خود را بدان دیدم ارسلان» اظهار نظر می‌کنند.

 

زبان کردی در ترکیه از زمان تاسیس این کشور یعنی تقریباً یک قرن پیش، ممنوع شده است. محدودیت زبان در طی روند صلح بین دولت و حزب کارگران کردستان (پ .ک. ک) در سال ۲۰۱۳ کاهش یافت. با این حال، وقتی این روند در سال ۲۰۱۵ به پایان رسید، همه چیز برعکس شد.
دولت ترکیه گاهی وجود کردها را انکار می‌کند. کلمه «کردستان» در پارلمان ممنوع است، اکثر رسانه‌های خصوصی کردی تعطیل هستند ورئیس سابق HDP تحت فشارهای شدید با صدها نفر از اعضای حزب در زندان است. یک گروه مسلح کرد، حزب کارگران کردستان (پ. ک .ک)، ده‌ها سال است که با دولت درگیر است.

۱ دیدگاه

  1. خانم ییلماز ضمن تشکر از زحمات شما در مورد قتل بالای مرجان میتونم بگم که قاتل یا خود مراد است ویا اینکه مراد شخصی دیگری را اجیر کرده و کاملا مشخص است که روکیه بی‌گناه است وگرنه اینهمه مدت فرزندان آن مرحوم ساکت نمی‌ماندند وروکیه را زنده به گور می‌کردند در ضمن دشمنی مراد با پدرو روکیه کاملاً مشخص است.ونیازی نیست که به دنبال قاتل بگردی .قاتل کسی به جز مراد نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب