فهیم تاشتکین: ترکیه به دنبال تضعیف اقلیم کردستان است

  • ۴ سال قبل

فهیم تاشتکین، تحلیلگر سیاسی، در مقاله‌ای در مورد روابط عراق و ترکیه به ویژه پس از حملات اخیر ترکیه که طی آن دو افسر کرد عراقی همراه یک عضو ارشد پ.ک.ک. کشته شدند، می‌نویسد «حجم تجارت دو کشور در سال 2019 به میزان 15.8 میلیارد دلار بود؛ اما عراق یک نگرانی جدی از پیشنهاد ترکیه برای ایجاد یک گذرگاه جدید مرزی دارد که جاده‌ای آلترناتیو برای موصل است و نقش جاده موجود را کاهش می‌دهد. موصل و استان نینوا بخشی از اقلیم کردستان نیستند. همچنین، ترکیه قصد دارد خط لوله نفت کرکوک-جیهان را بازسازی کند که در سال 2014 به خاطر حملات داعش از کار افتاده است».

بغداد می‌ترسد هدف ترکیه از این جاده احیای ادعا بر موصل و کرکوک باشد که آن را بخشی از عثمانی می‌داند و در مرزهای ترکیه جدید در سال 1923 قرار نگرفتند. بسیاری از اعراب این امر را دروازه‌ای برای جاه طلبی‌های اردوغان می‌دانند و اقلیم کردستان نیز این نقشه را طرحی برای تضعیف کردها می‌داند.

نویسنده، پ.ک.ک را عمل مهمی در بی‌ثبات کردن اقلیم کردستان و فراهم کردن بهانه برای سیاست‌های توسعه‌طلبانه ترکیه در این منطقه می‌داند و می‌گوید بعید است بتوان تصور کرد اردوغان دست از این برنامه بکشد. چون در داخل مورد حمایت ناسیونالیست‌ها قرار دارد و هرگونه روند صلح جدید با کردها نیز بعید به نظر می‌رسد و اردوغان راهکار را فقط در برخورد نظامی می‌داند. دلیل دیگر نیز مواضع آمریکا در دوره ترامپ است که راه را برای ماجراجویی‌های ترکیه از عراق تا مدیترانه باز کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب