سکینه جانسز از فرماندهی در «پ ک ک» تا ترور در پاریس

  • ۲ سال قبل

سارا یا سکینه جانسز که این روزها بار دیگر به عنوان یکی از اخبار مهم شبکه رسانه ای پ ک ک بدل شده، اهل شهر تونجلی (درسیم) ترکیه بود.

مردم این شهر (تونجلی)عمدتا علوی هستند و لهجه آنها زازاکی شبیه به لهجه لکی در ایران است و در تاریخچه آن میتوان چندین مرتبه تجاوز ترکیه به این شهر را دید.

دولت ترکیه هزاران نفر را در «تونجلی» دره زیلا قتل عام کرد که این مهم تاثیر بسزایی بر سرنوشت آیندگان و نسل های بعدی مردمی که از این شهر برخاستند داشته و دارد.

اقدامات دولت ترکیه در آن منطقه باعث شد تا بیشتر مردم آن برای ادامه زندگی خود به اروپا یا دیگر کشورها مهاجرت کنند.

اکثر مردم آنجا از ترس دولت ترکیه نام فرزندان پسر خود را کمال گذاشتند تا یاد «کمال اتاتورک» زنده بماند.

مردم این شهر عمدتا لیبرال و محافظه کار هستند که این نیز به علت شرایط خفقان و ترسی است که در محیط آن به واسطه رفتارهای دولت ترکیه شکل گرفته بود.

فکر جوانان و مردم شهر تونجی نسبت به «پ ک ک» اینگونه بود که آنها پیرو مکتب کمونیستی هستند و به همین علت بود که سارا یا «سکینه جانسز» هم عضوی از گروه پ ک ک می شود.

اما به نظر می آید سکینه جانسز به علت عقده ای که نسبت به رفتارها و سیاست های دولت ترکیه داشت به عضویت پ ک ک درآمد تا بتواند انتقام کشته شدگان آن شهر که اقوام و دوستان وی بودند را بگیرد.

ورود به پ ک ک تا اختلاف نظر با اوجلان

سکینه جانسز جزو اولین زنانی بود که جذب پ ک ک شد حتی پیش از اوجالان، در واقع او در زمان افرادی چون ماهر چایان، دنیز گزمیش، کمال پیر ومظلوم دوگان که همگی در رأس مارکسیست ها بودند، به عضویت آن گروه درآمده بود.

پس از این دوران بود که اوجالان بعد ازیک دوره تسفیه حساب های داخلی و ادعای قبول کمالیسم، خود را رهبر پ ک ک اعلام کرد.

سکینه در طول سال های اول که با چپها گام برداشت به زندان افتاد بر حسب ادعای خودش مورد تجاوز هم قرار میگیرد.

وی پس از ورود به پ ک ک جایگاهی پیدا کرده و «اوجالان» هم از سارا برای جذب دختران به گروه استفاده می کند.

هرچند جانسز در |آن دوران به همراه اوجالان بود اما در اکثر اوقات با او او اختلاف نظر داشت.

اوجالان همیشه از او به عنوان «زن کلاسیک» کرد یاد می کند و انتقادی که به او داشت این بود که سکینه نمی تواند تفکرات مرا بخواند ومانند زنان کلاسیک کرد رفتار می کند و به زنی آزاد تبدیل نشده است.

از آنجاییکه سارا اهل درسیم بود به اعتقاد او امپریالیسم سرمایه داری آمریکا که وارد عراق شده دنیا را فتح میکند ومیگفت مارکسیسم نیز همین شده، پس دست از مجادله مسلحانه برداریم.

او رفتن به اروپا وانزوا و دوری از محیط کوهستان های قندیل را ترجیح داد و در آنجا بیشترفردی مستقل بود تا یک کادر زن گروه پ ک ک.

سناریوی قتل سکینه جانسز در پاریس

به نظر می آید به دلیل قتل نامزد سارا توسط پ ک ک او خون خواهی وارد قندیل می شود و سپس به اروپا باز میگردد.

نقشه قتل او به همراه دو زن دیگر عضو گروه در اروپا توسط پ ک ک برای آن بود که محل شک و ابهامی وجود نداشته باشد.

هرچند سناریوی قتل آنها چندان هم جالب نبود چرا که قاتل که مترجم سارا و البته از اعضای پ ک ک بود، دو سال قبل از آن در قندیل حضور داشت.

بنابراین، میتوان اینطور نتیجه گرفت که قتل سارا جانسز صرفا تصفیه حساب داخلی پ ک ک  بوده است.

اما آنچه که بعد از قتل وی در شهر پاریس اتفاق افتاد واقعا جای تعجب دارد که پ ک ک چرا از انسانها به دنبال قهرمان سازی است؟ شاید به این دلیل که گروه ادعا می کند سکینه جانسز یک زندگی متفاوت داشت!

سناریوهای پشت پرده قتل سکینه جانسز وجود دارد زیرا عمر گونی توسط مسئولان پ ک ک بعنوان راننده او انتخاب شده بود و خودش بیش از دو سال با پ ک ک رفت و امد داشت.

تصفیه حساب های داخلی پ ک ک در اورپا

در تاریخ ۲۱ ژانویه ۲۰۱۳ میلادی، مقامات قضایی فرانسه، عمر گونی، راننده سکینه جانسیز را متهم کردند که در ترور سه زن کرد دست‌داشته است. وی که ۳۰ سال دارد، متولد ترکیه است و خود را «کُردتبار» و از اعضای پ‌کاکا معرفی کرده بوده است.

چگونگی تصفیه کادرهای سرشناس در پ  ک ک خیلی با سناریوهای مهندسی شده صورت می گیرد.

مهم این نیست که پ ک ک خودش آ؛نها را تصفیه کند بلکه شرایط را برای تصفیه به نحوی سازماندهی می کند که دشمنش آن کار انجام دهد و ده ها نمونه از این تصفیه حساب های داخلی در پ ک ک وجود دارد.

در برخی اوقات دیده شده که پ ک ک برای آنکه بخواهد از شر یکی از اعضای خود در امان باشد به او سمت و جایگاهی می داد و او را به داخل خاک ترکیه اعزام می کرد و پس از آن اینطور اعلام می کرد که توسط دشمن کشته شده است مانند دکتر ناصر در سال  که ۲۰۰۲ در قندیل کشته شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب