دیدبان حقوق بشر کردستان ایران بررسی می‌کند؛ داستان کولبری ملی‌پوشِ کُرد بوکس و موج‌سواری برخی رسانه‌ها

  • ۴ سال قبل

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، ماجرا از یک داستان و تلخ تکراری شروع شد. داستان مرگ کولبران در نقاط مرزی و توجه برخی رسانه‌ها و مسئولان به این ماجرا. دو برادر، فرهاد و آزاد خسروی در سرمای ارتفاعات مرزی جان باختند و مراسم تشییع پیکر آنها، تبدیل به نمادی از همبستگی اجتماعی و البته اعتراضی به وضعیت اقتصادی استان کردستان شد. مردم با تکه‌‎های نان در مراسم تشییع شرکت کردند تا نشان دهند دغدغه معیشت دارند و نگران جان جوانان خود هستند. در این میان، برخی رسانه‌های فارسی‌زبان مجددا فرصت را برای آلوده کردن فضا، افزایش تنش سیاسی، کاسبی با جان مردم و… مناسب دیدند و سعی کردن با ایجاد رسانه‌ای و شانتاژ خبری، موضوع را منحرف کنند.

جدیدترین نسخه این بازی رسانه‌ای، مصاحبه شبکه ایران اینترنشنال با ملی‌پوش تیم بوکس امید است. مانند همیشه، هدف این شبکه، حل و ریشه‌یابی مشکل و ارائه راه‌حل دقیق نیست. هدف ایران اینترنشنال، القای حس ناامیدی، ترزیق جو «عدم توجه دولت به مناطق کردنشین به صورت عمدی و سیستماتیک» و پروژه جدید برای جداسازی ورزشکاران از کشور است. اتفاقی که متاسفانه در سعید ملایی و اخیرا علیرضا فیروزجا مشاهده شده است. مصاحبه‌های پی‌در‌پی، سیاسی کردن فضا و…، هدف امثال ایران‌اینترنشنال است.

ماجرا از این قرار است که عکس‌های مهدی خسروی، ملی‌پوشِ کُرد تیم بوکس امید ایران که ساکن شهر مریوان و محله شهرک هجرت در این شهر است، در حال کولبری در فضای مجازی دست به دست می‌شود. طبیعی است توجه مردم و رسانه‌ها به دلیل وضعیت خاص کولبران به این موضوع جلب شده و در پی روشن شدن دلایل این امر و وضعیت مالی مهدی خسروی باشند. این بار هم ایران اینترنشنال وارد میدان شده و سعی می‌کند با مصاحبه‌ای یا خسروی، موج‌سواری کند. اما هم مهدی خسروی و هم آقای عبدالملکی (دبیر هیئت بوکس استان کردستان) در مصاحبه با خبرنگار دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، تاکید کردند عوامل شبکه منوتو برای مصاحبه، خود را خبرنگار شبکه «فارس» معرفی کردند و به این بهانه و تحت پوشش این عنوان مجعول، با مهدی خسروی مصاحبه کرده‌اند. مشروح گزارش خبرنگار دیدبان حقوق بشر کردستان ایران و مصاحبه با مهدی خسروی و آقایان نصری و عبدالملکی (از مسئولان ورزشی استان کردستان و شهرستان مریوان) به شرح زیر است.

مهدی خسروی

مهدی خسروی، که از 16 سالگی، مقام‌های قهرمانی بوکس در مسابقات کشوری را کسب کرده و در همان سن کم نیز ملی‌پوش شده است، اکنون 20 سال سن دارد و مجبور است برای کمک به امرار معاش خانواده، کولبری کند. مهدی به خبرنگار ما در مورد کار، وضعیت تیم ملی و فعالیت‌های ورزشی خود و همچنین مصاحبه با ایران‌اینترنشنال، گفت: «بعد از مسابقات کشوری، به دلیل مشکلات مالی خانواده، بوکس را کنار گذاشتم تا بتوانم به کاری مشغول باشم. اما دوباره از سال 1397 به طور حرفه‌ای مجددا ورزش بوکس را شروع کرده‌ام. از مسئولان انتظار دارم که شرایط امثال مرا درک کنند. یک تماس آنها با من، برای ورزشکاری چون من، بسیار ارزشمند است. اما حقیقتا مبالغ اندک کمک مالی، مشکلات مرا برطرف نمی‌کند. آنها چند بار به صورت مالی از من حمایت کرده‌اند، ام ورزشکار حرفه‌ای به طور مداوم باید حمایت شود».

مهدی در مورد مصاحبه با شبکه ایران اینترنشنال نیز افزود: «نمی‌دانم این شبکه چگونه به تلفن من دسترسی پیدا کرده است. من اصلا اطلاعی از ماهیت این شبکه و داخلی و یا خارجی بودن آن نداشتم. نمی‌دانستم در حال مصاحبه با چه شبکه‌ای هستم». این ورزشکار ملی‌پوش ضمن گلایه از رسانه‌های داخلی نیز گفت تاکنون رسانه‌های داخلی سخنان و مطالبات ما را پوشش نداده‌اند و اصلا برای مصاحبه و پیگیری وضعیت ما، همکاری نداشته‌اند. البته فقط خبرگزاری فارس، با من مصاحبه کرده و پیگیر حل مشکلات من و امثال من است.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQTXyvDsh7Bgy7RKQnlvsTp9k91u1iInJGBOyLDDEYIGm3Bbsu2eQ&s

این بوکسور تیم ملی امید در مورد امکانات ورزشی و وضعیت شغل برای جوانان نیز به خبرنگار دیدبان گفت برای امرار معاش، متاسفانه برخی از جوانان مجبور به کولبری هستند. زیرا فرصت شغلی در منطقه بسیار اندک است. سرمایه‌گذاران نیز مشخص نیست که چرا در این منطقه فعالیت اقتصادی نمی‌کنند. در حالی که مریوان، امن است و شاید شاهد برخی موارد اندک اخاذی باشیم. اما حقیقت این است که امنیت برای سرمایه‌گذاری در منطقه ما وجود دارد.

وی تاکید کرد «که برای رفت و آمد به اردوها نیز به طور شخصی هزینه کرده‌ام و متاسفانه فدراسیون تاکنون کمک قابل توجهی در اختیار ما نگذاشته است. لذا مجبور هستم که سراغ کولبری بروم. سرپرست هیات بوکس استان کردستان یعنی آقای مطهری نیز سعی کرده کمک‌هایی را به صورت نقدی به من ارائه بدهد. اما به دلیل کمبود بودجه، واقعا برای تامین زندگی، مجبور به کولبری هستم».

او در مورد کولبری و نوع کار نیز گفت: «هر بار کولبری، یعنی حمل 30 کیلو بار! در حالی که باید هزینه رفت و آمد به منطقه مرزی را نیز پرداخت کنیم که حدود 70 هزار تومان است. زیرا جاده برای اتومبیل، ناهموار است. اما حداکثر سود و آورده مالی این شغل برای هر بار کولبری و حمل بار، 250 هزار تومان است. در حالی که باید در کوهستان و مسیر خطرناک، 19 کیلومتر پیاده‌روی کنیم. هفته‌ای دو بار به کولبری می‌روم. زیرا باید به تمرین و دانشگاه نیز برسم».

خسروی در مورد وضعیت سایر ورزشکاران آن منطقه نیز گفت: «متاسفانه، برخی از آنها نیز به کولبری مشغول هستند. برخی نیز شغل‌هایی دارند و به صورت محدود حمایت می‌شوند. ما فقط انتظار حمایت داریم. درست است من مدال مهمی کسب نکرده‌ام، اما انتظار دارم حمایت شوم. اگر صرفا روی بوکس تمرکز کنم، قول کسب مدال جهانی نیز می‌دهم».

از سوی دیگر، دیدبان برای مشخص شدن وضعیت کمک‌های انجام شده به مهدی خسروی و سایر ورزشکاران شهرستان مریوان و مشکلات آنها، با منوچهر نصری، رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان مریوان نیز گفت‌و کرد.

منوچهر نصری

آقای نصری، ضمن تاکید بر توانمندی و استعداد مهدی خسروی (رده امید) و لزوم حمایت از او و سایر ورزشکاران، افزود: «اکثر ورزشکاران این خطه، از لحاظ مالی، ضعیف و از قشر محروم، هستند و برخی از آنها به‌ناچار سراغ کولبری رفته‌اند. زیرا این منطقه، فاقد کارخانه و کارگاه تولیدی متعدد و پرتعداد برای اشغال‌زایی است. منطقه ما، در طول جنگ، بارها بمباران شد و همه اتفاقات مثبت نیز بعد از جنگ در این منطقه آغاز شده است. لذا علیرغم جو مثبت امنیتی، اما سرمایه‌گذاری در بحث زیرساختی به طور کلان و گسترده صورت نگرفته و شاهد تاسیس کارخانه به طور زیادی نبوده‌ایم».

نصری تاکید کرد: «ما به‌عنوان اداره ورزش و جوانان مریوان و هیئت بوکس، هرچند بسیار ناچیز به مهدی کمک کرده‌ایم. به خصوص زمانی که او در اردوی تیم ملی حضور داشته است. اما قبول داریم که این کمک‌ها برای یک ورزشکار حرفه‌ای و ملی‌پوش بسیار ناچیز است. ورزشکار حرفه‌ای، نیاز به اسپانسر دارد که مریوان در این زمینه، مشکل دارد. در واقع، مشکل مالی و حمایت اسپانسر، مشکل همه تیم‌های مریوان است. در حالی که این شهرستان، چندین باشگاه و ورزشکار در سطوح ملی و حتی بین‌المللی دارد. به‌عنوان مثال، ما شاهد بودیم که قهرمان دو و میدانی نیز به مشاغل سخت روی آورده، چون نیاز مالی داشته است».

نصری در مصاحبه با خبرنگار ما، قول داد که با پیگیری‌های انجام شده، چند فرد متمول و خَیر در پی کمک مالی به مهدی خسروی هستند. وی در مورد مصاحبه مهدی خسروی با شبکه ایران اینترنشنال، نیز گفت هدف این شبکه، صرفا تضعیف ایران است.

همچنینبیژنعبدالملکی دبیر هیات بوکس کردستان تاکید کرد «متاسفانه در استان کردستان، از این موارد به وفور یافت می‌شوند و این موضوع، مختص بوکسورها نیست. اما ما در حد توان به همه ورزشکاران کمک کرده‌ایم. استان کردستان ورزشکارانی دارد که مدال آسیایی دارند. اما به دلیل مسائل بودجه‌ای، ما نتوانستیم در حد لیاقت آنها، به این عزیزان کمک کنیم. مهدی نیز از مفاخر مریوان است. اما تیم امید تازه یک سال است که تشکیل شده است و هنوز لیگ و مسابقات داخلی و خارجی منظمی را تجربه نکرده است. با این حال، ظاهرا رئیس فدرااسیون بوکس، قول‌هایی را برای حمایت مالی از مهدی داده است که امیدوارم به نتیجه برسد تا مهدی و امثال او، سراغ کولبری نروند».

عبدالملکی افزود بسیاری از ورزشکاران ما، مشکل بیکاری دارند و یا به مشاغلی سخت و با درامدی اندک اشتغال دارند. هرچند می‌دانیم هر کمکی به این عزیزان، در مقابل تلاش آنها بسیار کم است.

این مقام بوکس استان کردستان در مورد مصاحبه با ایران‌اینترنشنال، ضمن ابزار تاسف از رویکرد غیرحرفه‌ای این شبکه ضد ایرانی، گفت: «زمانی که با خود من هم تماس گرفتند، خود را «شبکه فارس» معرفی کردند. در حالی که متوجه شدم مصاحبه‌ی من در یک شبکه خارجی پخش شده است. من یقین دارم مهدی نیز در پی مصاحبه با این شبکه نبوده است. لذا باید گفت احتمالا این شبکه، مهدی را فریب داده است. البته مهدی نیز شاید معذوراتی داشته است و نتوانسته تلفن را قطع کند. اما واقعا فردی است که هرگز اهل مصاحبه با امثال ایران اینترنشنال نیست. ظاهرا در حال کولبری، خبرنگاری سراغ مهدی رفته و دیگران، مهدی خسروی را ورزشکار معرفی کردند و مهدی گمان کرده است که مصاحبه تلفنی نیز ادامه همان مصاحبه در کوهستان است. که متاسفانه، فریب خورده است».

گفتنی است، شبکه ایران اینترنشنال، پیشتر نیز مصاحبه جعلی با وزیرخارجه پخش کرده بود. ماجرا از این قرار بوده که درحاشیه نشست ویژه افغانستان در استانبول خبرنگار جوانی با نشان دادن کارت خبرنگاری خود برای تلویزیون یک افغانستان گفتگوی کوتاهی با دکتر ظریف انجام داد. اما چند روز بعد، تلویزیون ایران اینترنشنال مدعی مصاحبه اختصاصی با وزیر خارجه ایران شد که با تکذیب سخنگوی وزارت خارجه، همراه شد. این شبکه ظاهرا ماموریت خود را سیاه‌نمایی و زمینه‌سازی برای دلسرد کردن ورزشکاران ایرانی و جدایی آنها از کشور تعریف کرده است که پاسخ هوشمندانه و دقیق مسئولان و ورزشکارانی مانند مهدی خسروی را می‌طلبد. هرچند، این امر، نافی مسئولیت مسئولان برای حمایت مالی از وی و امثال مهدی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب