حقوقدان کرد: پ.ی.د. حقوق مالکیت آوارگان را نقض می‌کند

  • ۴ سال قبل

اداره خودگردان شمال سوریه که به پ.ک.ک وابسته است قانونی به نام «اداره املاک افراد نامشخص» را تصویب کرده که منظور آن از «افراد نامشخص» همان افراد آواره می‌باشد و طی آن می‌تواند املاک آنان را به نفع خود مصادره کند! این سبب واکنش تند آوارگان و سیاستمداران شده است.

ردوان سیدون، حقوقدان و عضو انجمن میهنی کردهای سوریه این قانون را «نامشروع و پَس‌رو» می‌داند. وی می‌گوید: «باید به مالکیت افراد احترام گذاشت. این که به خاطر جنگ مردم ناچار شده‌اند سرزمین خود را ترک کنند هیچ مبنای حقوقی ندارد که از آنان سلب مالکیت شود. این قانون ضد حقوق بشر است. حتی با «میثاق اجتماعی» خود اداره خودگردان نیز در تضاد است».

این سیاستمدار کُرد می‌گوید: «ما به‌عنوان انجمن میهنی این قانون را همانند بسیاری از قوانین دیگر اداره خودگردان ضد حقوق مردم می‌بینیم و باید این قانون لغو شود. باید به جای آن، قانونی وضع می‌کردند که طبق آن هر فردی که اموال مردم را غصب کند مجازات شود».

گفتنی است پ.ی.د.، شاخه پ.ک.ک. در سوریه با قوانین تحمیلی خود اموال و دارایی‌های مردم را به نام خود مصادره و فروخته و سرانجام پول آن را راهی قندیل کرده است. گروه‌های تروریستی وابسته به ترکیه در عفرین نیز همان کار را می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب