جوانان و نوجوانان کُرد ایران؛ قربانیان جنگ پ.ک.ک و ترکیه

  • ۳ سال قبل

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، سیاست پ.ک.ک در ادامه جنگ و عملیات تروریستی و حضور غیرقانونی در خاک عراق و سوریه، قربانیان زیادی بر کردها تحمیل کرده است. عفرین و سایر شهرهای کُردنشین در سوریه، قربانی حضور پ.ک.ک و شاخه آن ی.پ.گ شدند و ترکیه و مزدوران افراطی آن، این مناطق را اشغال کرده‌اند. بافت جمعیتی این مناطق تغییر کرد و صدها زن و دختر کُرد در عفرین به اسارت و بردگی جنسی گرفته شدند. از سوی دیگر، حضور پ.ک.ک در عراق، علیرغم مخالفت دولت عراق و اقلیم کردستان، باعث حضور نظامی ترکیه در این مناطق و بمباران متعدد اقلیم شده است. صدها روستا تخلیه شده‌اند و هنوز پ.ک.ک اصرار دارد حضور نامشروع خود را ادامه دهد.

در این میان کردهای ایرانی نیز قربانی شده و می‌شوند. نوجوانان و جوانان کُرد ربوده می‌شوند و فریب می‌خورند و در نهایت در جنگ پ.ک.ک و ترکیه کشته می‌شوند. پ.ک.ک نیز به این سوال پاسخ نمی‌دهد که چرا کُردهای ایرانی باید در جنگ یک گروه ترکیه‌ای با دولت ترکیه کشته شوند. پ.ک.ک نه تنها اخبار مرگ این افراد را با تاخیر اعلام می‌کند، بلکه حتی جنازه آنها را نیز تحویل نمی‌دهد. جدیدترین تلفات پ.ک.ک در جنگ با ترکیه، کامران نجفی اهل کرمانشاه است.

               کامران نجفی

خبرگزاری وابسته به پ.ک.ک مدعی شده که «در 30 دسامبر ٢٠٢٠/ ١٠ دی ١٣٩٩ ارتش ترکیه منطقه کیسته در عرصه متینا را با هواپیماهای جنگنده بمباران کرده است و در نتیجه حملات هوایی، چند نفر از  کامران نجفی با نام سازمانی سربست کرماشان، کشته شده است».

 

البته پ.ک.ک توضیح نداده چرا خبر کشته شدن این افراد را با تاخیر اعلام کرده و چرا جنازه آنها را به خانواده تحویل نمی‌دهد. نکته جالب، انتشار عکس این افراد است که به خوبی ادعای دیدبان حقوق بشر کردستان ایران و نهادهای حقوق بشری مبنی بر جذب کودکان زیر سن قانونی به عنوان سرباز را در این گروه و پژاک (شاخه ایرانی) تایید می‌کند. این جوانان، سرمایه انسانی کردستان هستند؛ اما پ.ک.ک به دیل ماهیت کردستیزانه خود، آنها را در جنگ بی‌حاصلِ 4 دهه‌ای با ترکیه به کشتن می‌دهد.

عکس زیر متعلق به یکی از افرادی است که همراه با کامران نجفی کشته شده است. سن کم وی در هنگام مرگ ثابت می‌کند در هنگام عضویت، چقدر کودک بوده است. این امر نیز ادامه سیاست استفاده از کودکان در پ.ک.ک و شاخه‌های آن را اثبات می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب