تلاش ترکیه برای ایجاد جنگ داخلی بین کردهای عراق

  • ۳ سال قبل

آیا ترکیه کردهای عراق را به سمت یک جنگ داخلی جدید سوق می‌دهد؟ سارا گلین، فعال حامی حقوق کردها در ترکیه در پاسخ به این سوال بسیار مهم اظهار داشت: «ترکیه با ایجاد فشار بر دولت اقلیم کردستان در جهت تشدید مشارکت خود در کمپین آنکارا علیه حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک)  خطر ایجاد درگیری جدید بین کردها در شمال عراق را افزایش داده است.

این فعال حقوق کردها تاکید کرده «تنها طرف پیروز این جنگ، ترکیه خواهد بود. از نظر ترکیه و رئیس جمهور آن، رجب طیب اردوغان، گسترش درگیری بین اقلیم کردستان و پ.ک.ک همراه با افزایش حضور نظامی ترکیه در منطقه به تحقق آنچه که در رسانه‌ها جاه‌طلبی‌های نئوعثمانی برای گسترش سرزمین خوانده می‌شود، کمک خواهد کرد.

 

بیشتر بخوانید:

ارتش ترکیه وارد عمق ۳۰ کیلومتری خاک اقلیم کردستان شده است

 

گلین با اشاره به پیمان لوزان در سال ۱۹۲۳ و مشخص شدن مرزهای ترکیه نوین، تاکید کرد که «اردوغان جاه‌طلبی خود را برای حذف مرزهای ۱۹۲۳ و گسترش حضور ترکیه در سراسر عراق پنهان نکرده است. اکنون ترکیه به یگان‌های پیشمرگه اقلیم کردستان جهت محاصره و تحت فشار قرار دادن جنگجویان پ.ک.ک جهت تسهیل هدف قرار دادن آنها در حملات هوایی ترکیه روی آورده است. مقامات اقلیم کردستان، از جمله نخست وزیر نچیروان بارزانی، پ.ک.ک را به ایجاد بهانه برای ترکیه در جهت حمله به خاک عراق متهم کرده‌اند. نیروهای وی همچنین پ.ک.ک را متهم به انجام کمین‌های مرگبار علیه کاروان‌های پیشمرگه اقلیم کردستان کرده‌اند. فراتر از درگیری مشهور بین ترکیه و پ.ک.ک نیروهای بین‌المللی مسئول افزایش تنش هستند؛ به خصوص آمریکا که در مقابل ترکیه سکوت کرده است».

سارا گلین در یک فایل صوتی افزوده است: «ایالات متحده به صراحت اعلام کرد که از خلاص شدن از شر پ.ک.ک حمایت می‌کند. ایالات متحده، مانند ترکیه، پ.ک.ک را یک سازمان تروریستی می‌داند و بارها از حق متحدان ناتو برای انجام عملیات علیه آن حتی در عراق دفاع کرده است. وزارت خارجه ایالات متحده هنوز برای چندین فرمانده پ.ک.ک پاداش تعیین می‌کند. حکومت اقلیم کردستان نیز به دلیل نزدیکی روزافزون خود به ترکیه، شریک جرم است. این دو روابط اقتصادی عمیقی دارند».

 

بیشتر بخوانید:

آوارگی، نابسامانی امنیتی و نابودی زندگی مردم: ثمره جنگ پ.ک.ک و ترکیه در اقلیم کردستان

 

همچنین گلین از موضع کنونی اربیل در مورد مناقشه ترکیه و پ.ک.ک به عنوان «منافع شخصی و گروهی و نیمه فئودالی» انتقاد می‌کند. وی در مجموع نگران است که نبردهای بیشتر بین جناح‌های مختلف کرد که توسط ترکیه مورد حمله قرار گرفته و توسط جامعه بین‌المللی نادیده گرفته می‌شود، دستورالعمل بی‌ثباتی مجدد باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب