ترکیه نیز همگام با سوریه توافق نفتی را محکوم کرد

  • ۴ سال قبل

وزارت خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای با توافق جدید نفتی میان یک شرکت آمریکایی و اداره خودگردان تحت کنترل کردها در شمال و شمال شرق سوریه مخالفت کرد. پس از انتشار واکنش دولت سوریه در مخالفت با  این توافق، اکنون آنکارا نیز با دولت سوریه همراهی می‌کند. سوریه این توافق را غیرقانونی و دزدی نامیده است.

خبر این توافق که نخست توسط المانیتور منتشر شد نشان می‌دهد توافق «با تشویق و اطلاع کاخ سفید» صورت گرفته است. مخالفت ترکیه با این توافق چند روز پس از آن انجام می‌شود که سناتور لیندسی گراهام با مظلوم کوبانی، فرمانده نیروی سوریه دموکراتیک، گفتگو و این توافق را تایید کرد. مایک پمپئو نیز از این توافق حمایت کرده است.

ترکیه می‌گوید عمیقا از حمایت آمریکا از این توافق متاسف است و این توافق نقض قوانین بین‌المللی و حاکمیت سوریه و حمایت از تامین مالی تروریسم می‌باشد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «با این گام، تروریست‌های پ.ک.ک/ی.پ.گ. علنا اهداف جدایی‌طلبانه خود را آشکار کردند که با تصرف منابع طبیعی مردم سوریه انجام می‌شود».

این توافق در حالی صورت گرفته که تحریم‌های آمریکا علیه سوریه افزایش یافته و از جمله طبق قانون موسوم به سزار و تحریم‌های دیگر، حتی بشار اسد و اعضای خانواده اش نیز متهم و تحریم شده‌اند.

توافق کنونی برای فروش نفت میادین سوریه در مناطق تحت کنترل نیروی سوریه دموکراتیک و مجهز کردن میادین صورت گرفته است. طبق آن توافق، آمریکا دو پالایشگاه برای اداره خودگردان فراهم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب