تاسیس «دفتر ازدواج چندهمسری» تحت کنترل نمایندگان ترکیه در اعزاز

  • ۲ سال قبل

زنان اهل منبج در واکنش به «دفتر ازدواج چندهمسری» که تحت کنترل نیروهای نیابتی ترکیه چند روز پیش در شهر اعزاز در سوریه افتتاح شد، گفتند این عمل گسترش ذهنیت مردانه‌ای است که زنان را برده می‌بیند.

یک «دفتر ازدواج چندهمسری» در اعزاز، شهری در جنوب مرز ترکیه که تحت کنترل ترکیه و شبه‌نظامیان ارتش آزاد سوریه است، افتتاح شد. مردم شمال و شرق سوریه، به‌ویژه جنبش زنان، واکنش شدیدی به گشایش این دفتر نشان داده‌اند و آن را گسترش ذهنیتی می‌دانند که زنان را برده می‌دانند.

اعزاز در شمال سوریه یکی از اولین شهرهایی بود که در عملیات سپر فرات در سال ۲۰۱۶ تحت کنترل ترکیه قرار گرفت. از آن زمان تاکنون موارد نقض حقوق بشر در این منطقه گزارش شده است و سازمان­های حقوق بشری، ترکیه را به دلیل سیاست­های ترک‌گرایی و تلاش برای تغییر بافت جمعیتی و قومیتی منطقه محکوم می­کنند.

افتتاح دفتر ازدواج چندهمسری با واکنش­های خشم‌آلود مردم شمال و شرق سوریه به ویژه جنبش زنان مواجه شده است.

زنان شهر منبج در گفتگو می‌گویند که افتتاح دفتر ازدواج چندهمسری در منطقه در حالی که زنان برای حقوق خود می‌جنگند، حمله به دستاوردهای زنان است. نسرین آل الی، سخنگوی جامعه زنان منبج زنوبیه، یادآور شد که زنان قرن­‌ها تحت کنترل سنت­‌های مردانه در جامعه بوده‌اند که این طرز فکر امروز در اعزاز ادامه دارد.

نسرین آل الی با اشاره به اقدامات مثبت زنان در سال‌های اخیر گفت: زنان با اراده قوی و با پشتکار انقلاب آزادی را آغاز و با جامعه مردسالار مبارزه کردند. مبارزه زنان برای آزادی به ویژه در شمال و شرق سوریه ادامه دارد. وی ادامه داد: «زنان در آنجا به بیشتر حقوق خود دست یافته‌اند و برای همه زنان جهان و به ویژه خاورمیانه الگو شده‌اند».

نسرین الی با اشاره به مشکلاتی که زنان در مناطق تحت کنترل ترکیه و نیروهای نیابتی آن تجربه می­کنند، گفت: «گشایش دفتر چندهمسری در شهر اعزاز خیانت به دستاوردهای زنان است. هدف آن بردگی زنان است. همه اینها به نام شرع (شریعت) توسط کسانی انجام می­شود که از دین برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌­کنند.»

زن دیگری به نام ربها بکرو، که یکی از اعضای دفتر جامعه زنان منبج زنوبیه است، نیز در این مورد صحبت کرد و گفت: «این مسئله ربطی به اسلام ندارد.»

وی به نقض حقوق زنان، آدم‌ربایی و قتل در مناطق تحت کنترل ترکیه و گروه‌­های مسلح آن اشاره کرد و افزود: بی‌عدالتی‌­های مختلفی در منطقه در جریان است. آنها غیرنظامیان را نیز بمباران می­‌کنند. انگار همین کافی نبود، حالا در اعزاز دفتر ازدواج چندهمسری باز کرده‌اند. هدف آنها شکستن اراده زنان است. آن­ها این کار را به نام دین انجام می‌­دهند اما ربطی به اسلام ندارند.»

هفته گذشته گروه زنان وابسته به کردهای سوریه (تحت حمایت و هدایت پ.ک.ک) در بیانیه‌ای مدعی شد «آنچه را که در مناطق اشغالی در نتیجه ذهنیت مردسالارانه و ارتجاعی که بر جامعه و به ویژه زنان تأثیر منفی می­گذارد، به شدت محکوم می‌کند.

در این بیانیه همچنین از مردان و جامعه خواسته شده است که سنت­‌هایی مانند تعدد زوجات را کنار بگذارند و در ساختن جامعه‌ای اخلاقی و عادلانه برای زنان مشارکت کنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب