بیکاری، درگیری بین ترکیه و پ.ک.ک؛ عامل مهاجرت جوانان دهوک به اروپا

  • ۲ سال قبل

شلادزه، اقلیم کردستان- نرخ بیکاری بالا و درگیری بین ترکیه و حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) بیش از ۵۰۰ نفر را در شهرهای شلادزه و درلوک دهوک از خانه‌های خود بیرون کرده و به جاده‌های پرمخاطره اروپا کشانده است.[۱]

نورالدین حاجی یکی از ساکنان منطقه می‌گوید: «تاکنون ۱۱ نفر از اعضای خانواده من به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند. دو نفر از پسرانم و دو برادرزاده‌ام در میان آنها هستند. تنها دلیلش بیکاری است. در شلادزه پیشرفت واقعاً محدود است. ما به خاطر هواپیماهای جنگنده ترکیه و حضور پ.ک.ک نمی‌توانیم به مناطق کوهستانی خود برویم».

پسر ۱۶ ساله او عبدالواحد قبل از اینکه به آلمان برود به مدت پنج روز در بلاروس ناپدید شد و پسر ۱۹ ساله‌اش حسین، اکنون در فرانسه، منتظر مهاجرت به انگلستان است.

از ماه آوریل، ترکیه دو عملیات شدید علیه پ.ک.ک در شمال استان دهوک انجام داده است. چندین غیرنظامی کشته و ده‌­ها روستا خالی شده‌اند. شلادزه که در شمال استان دهوک قرار دارد، سال­‌ها در خط مقدم درگیری ترکیه و پ.ک.ک بوده است. در سال ۲۰۱۹، پس از کشته شدن شش غیرنظامی در حملات هوایی، ساکنان شیلادزه به یک پایگاه ترکیه یورش بردند. ساکنان شیلادزه نیز می­‌گویند که مورد بی توجهی دولت اقلیم قرار گرفته‌اند.

فقدان شغل نیز یکی از دلایل اصلی انتخاب هزاران جوان کُرد برای جستجوی زندگی بهتر در اروپا است. بر اساس آمار بانک جهانی، بیکاری در عراق از سال ۲۰۱۲ به طور پیوسته افزایش یافته است و در سال ۲۰۲۰ به ۱۳،۷۴ درصد رسیده است. عراقی­‌ها بزرگ‌ترین گروه مهاجرانی هستند که می­‌خواهند از بلاروس وارد اروپای غربی شوند. لیتوانی، لهستان و آلمان امنیت مرزهای خود را تقویت کرده‌اند تا مانع از ورود مهاجران شوند.

 

بیشتر بخوانید:

بلاروس، مسیر جدید مهاجرت غیرقانونی از کردستان عراق به اروپا

 

به گفته شهرداران شیلادزه و درالوک، بیش از ۵۰۰ نفر از شهرهای خود خارج شده‌اند.

دلیل اصلی مهاجرت برخی از مردم شیلادزه به خارج از کشور بیکاری است. دلیل دوم این است که مردم به دلیل حضور اعضای پ.ک.ک و نیروهای ترکیه در این مناطق به روستاهای خود بازنگشته‌اند.

رزگار عبید، شهردار شیلادزه، گفت: اینها دلایل اصلی است که مردم از روستاهای خود منفعتی نمی‌­برند و به دلایل اصلی مهاجرت مردم به خارج از کشور تبدیل خواهند شد.

بر اساس گزارش سازمان لوتکا که بر آمار پناهندگان کار می­‌کند، تقریباً ۳۷۰۰۰ نفر در سال ۲۰۲۱ از اقلیم کردستان و عراق به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند. در این میان، حداقل ۱۰ نفر در مسیر جان خود را از دست داده و ۱۲ نفر ناپدید شده‌اند.

 

[۱]. https://www.rudaw.net/english/kurdistan/301020211

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب