الدار خلیل: تفاهم اولیه بین احزاب کُرد در سوریه حاصل شده است

  • ۴ سال قبل

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران و به نقل از منابع محلی، الدار خلیل از مسئولان احزاب کُرد سوریه، در بیانیه‌ای مطبوعاتیِ رسمی و در پاسخ به آنچه «نگرانی‌های مردم سوریه با توجه به آخرین تحولات کردهای سوریه» توصیف شده است، تاکید کرده «که آنچه احزاب کرد در سوریه بر سر آن به توافق رسیده‌اند، یک تفاهم اولیه است و این امر پس از آن حادث شد که نبود هرگونه اختلاف عمده در دیدگاه‌های سیاسی میان کردها به اثبات رسید». وی خاطرنشان كرد كه برداشت اشتباه طرفین از توافق نامه دهوك، که اتفاقات بعدی در میان گروه‌های کُرد در سوریه را رقم زده است، به خود کردها مرتبط است و نه گروه‌های دیگر.

گفتنی است از آغاز کنترل مدیریت بعضی مناطق کردنشین سوریه توسط پ.ی.د.، این گروه و انجمن میهنی کردهای سوریه با حمایت اربیل پنج توافق جداگانه انجام دادند که بیشتر به نام پیمان دهوک در سال ۲۰۱۴ شناخته می‌شود. در واقع، توافق دهوک نیز به ویژه برای انجمن میهنی مورد حمایت اربیل برای مشخص کردن میزان تقسیم قدرت با پ.ی.د. بود که صرفا اهمیت نمادین دارد.

الدار خلیل افزوده: «در ابتدا مذاکرات بین PYD و ENKS انجام گرفت و «حزب اتحاد ملی کرد» شامل ۲۴ حزب کوچک وابسته به پ.ک.ک در این مذاکرات شرکت نکردند. PYD و ENKS در مورد یک دیدگاه سیاسی مشترک در مورد سوریه و آینده کشور، حل بحران، مساله کرد و موضع مخالفان دمشق و مناطق کردنشین مذاکره کرده بودند و در مورد پیش‌نویس سیاسی به توافق رسیدند. ما آن پیش‌نویس را امضا و آن را به توافق تبدیل نکردیم، زیرا اصولا در مورد موضع كردها درباره بحران سوريه و آينده کشور اختلاف نظری وجود نداشت؛ اما آن توافق گام مقدماتی در مورد چشم‌انداز سیاسی کشور بود». گفتنی است تشکیل این گروه چتری مرکب از احزاب وابسته به نیروی سوریه دموکراتیک راهی است تا در صورت وجود یک شورای ترکیبی جدید، تعداد اعضای انجمن میهنی کردهای سوریه (ENKS) را در اقلیت قرار دهد.

وی افزود: «واضح است که هیچ توافقی بین دو طرف حاصل نشده است، آنها موافقت کرده‌اند که برای ادامه مذاکرات موافقت کنند».

وقتی در مورد آینده مذاکرات و همچنین آینده ائتلاف ملی کردهای سوریه از خلیل سوال شد، وی پاسخ داد: «نه با مخالفان و نه با دولت سوریه همکاری نمی‌کنیم. از آنجا که هنوز هیچ دستورکاری امضا نشده است، نگران هستم ارائه اطلاعات، گفتگوهای آینده ما را تحت تأثیر قرار دهد. اما به طور کلی، ما خواهان یک سوریه غیر متمرکز و دارای چند دموکراسی هستیم. وقتی به توافق برسیم، به طور رسمی اعلام خواهد شد».

خلیل در مورد ترکیه و رویکرد گروه‌های کردی به این کشور و سیاست‌های آنکارا گفت: «ترکیه همسایه است، اما عفرین، عزاز، الباب ، سرکانی و گری‌سپی را اشغال کرده است. اگر آنکارا فرصت داشته باشد و بتواند، مناطق بیشتری را اشغال خواهد کرد. این واقعیت در مورد ترکیه، برای همه شناخته شده است و من فکر می‌کنم هر کُردی در این زمینه، مانند ما فکر می‌کند».

این مقام وابسته به گروه‌های کردی در سوریه تاکید کرد: «ما با مخالفانی همکاری خواهیم کرد که مانند داعش نباشند. اسلام افراطی را پیگیری نکنند و دموکراتیک باشند. با مخالفان شوونیست که کشور را به عقب برده‌اند و ذهنیتی بسته دارند، همکاری نمی‌کنیم. ما همیشه خواستار مخالفت دموکراتیکی هستیم که حقوق کردهای سوریه را تضمین می‌کند. برخی امروز، وجود ما را انکار می‌کنند. مطالبه حقوق کردها، به معنای تجزیه سوریه نیست. ما خواستار حفظ تمامیت ارضی سوریه و رفاه همه مردم آن هستیم. اما احزاب و گروه‌هایی که با هویت کردها مشکل دارند، خود مشکل بزرگی در مسیر آرامش و وحدت ملی سوریه هستند.

گفتنی است برخی کارشناسان این سخنان الدار خلیل را گلایه وی و کردها از دولت و مخالفان به طور همزمان تفسیر کرده‌اند و اعتقاد دارند که کردها می‌توانند با دولت سوریه مذاکره کنند و به نتیجه برسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب