اعتراض‌ها به برنامه آموزشی نیروی سوریه دموکراتیک در دیرالزور

  • ۴ سال قبل

این هفته ، شورای دموکراتیک سوریه (جناح سیاسی ق.س.د)، برنامه درسی جدید را اعلام کرد که قرار است در مناطق تحت اختیار آنها تدریس شود. معلمان و والدین در مناطق مختلف با اکثریت عرب، مانند دیرالزور و رقه، نسبت به برنامه درسی معترض هستند. اداره خودمختار وابسته به پ.ک.ک در معرفی و ایجاد جذابیت برای برنامه آموزشی سکولار خود در دیرالزور زور با مشکل روبرو شده است. محافل محافظه کار محلی و رسانه‌های قبیله‌ای، از جمله برخی از کانال‌های طرفدار گروه‌های افراطیِ اسلامی، با به اشتراک‌گذاری تصاویر کتب درسی ترویج شده توسط ق.س.د، به دلیل ترویج آموزه‌های ایدئولوژیکِ خطرناک اوجالان و ادیانی غیر از اسلام، از این گروه به شدت انتقاد کرده‌اند. در یک پیام ویدئویی که از سوی مخالفان ق.س.د منتشر شده، آمده است: « ما قاطعانه برنامه درسی ق.س.د و پ.ک.ک را رد می‌کنیم. زیرا این آموز‌ه‌های خطرناک با ایمان، آداب و رسوم و سنت‌های ما همخوانی ندارد». در سایر فیلم‌های منتشر شده نیز مشخص است که مردم در دیرالزور مقابل دفاتر ق.س.د تجمع کرده‌اند.

کتب منحرف ق..س.د

عمر ابو لیلا ، یک کارشناس محلی سوریه دلایل مخالفت مردم با ق.س.د و پ.ک.ک را توضیح داده است. وی اظهار داشت: «برنامه جدید درسی که توسط اداره خودگردان وابسته به پ.ک.ک در دیرالزور اعلام شده است، به دلایل مختلف به طور قطعی با مخالفت شده است؛ از جمله:

– سعی می‌کند تاریخ استان را به طور کامل محو و برنامه‌هایی را از مناطق دیگر به یک منطقه عرب‌نشین تحمیل کند؛

– برنامه‌های درسی پ.ک.ک با ارزش‌ها و آداب و رسوم جامعه محلی تطابق ندارند؛

– کسانی که این برنامه‌های درسی را تدوین کرده‌اند، احمق هستند. زیرا آنها منطقه را نمی‌شناسند».

اعتراض‌ها به اقدام ق.س.د

او تاکید کرد که هیچ یک از گروه‌های محلی یا بین‌المللی نمی‌توانند آموزه‌های خود را در دیرالزور دوباره به کار گیرند، زیرا این منطقه با هر منطقه دیگری در سوریه کاملاً متفاوت است و همه تلاش‌ها برای تحمیل ارزش غیربومی به آن کاملاً ناکام خواهد بود. مردم محلی نه تنها از این هراس دارند که برنامه درسی که به فرزندانشان آموزش داده می‌شود فرهنگ و ارزش‌های آنها را برآورده نمی‌کند، بلکه این برنامه درسی ممکن است برای پذیرش نسل آینده در دانشگاه‌های تحت کنترل دولت سوریه کافی نباشد. زیرا سطح پایین‌تری از آموزش‌‌های دولت سوریه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب