استفاده پ.ک.ک از مردم غیرنظامی اقلیم به عنوان سپر انسانی

  • ۴ سال قبل

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران و به نقل از رسانه‌های اقلیم، يك نماينده يكتي (اتحادیه میهنی کردستان) گفت که «شبه‌نظامیان ستیزه‌جوی پ‌ك‌ك و پژاک در مناطق مسكوني و در بین مردم غیرنظامی رفت‌ و آمد و به حقوق شهروندان اقلیم‌کردستان بی توجهی می‌کنند و باعث کشته شدن مردم عادی بر اثر بمباران جنگنده‌های ترکیه هستند».

بالانبو محمد معاون رئيس كميسيون داخلي و امنيت در پارلمان كردستان اظهار داشت: «مدتي است که ارتش تركيه به گونه‌اي شديد مناطق اقليم كردستان را به دلیل حضور و تردد شبه‌نظامیان پ.ک.ک بمباران مي‌كند و متاسفانه شهروندان اقلیم کردستان توسط اعضای این گروه ستیزه‌جو به عنوان سپر انسانی آن هم در در شرایط بسیار نگران‌ کننده‌ای مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند». در همین زمینه یک کارشناس مسائل خاورمیانه به دیدبان حقوق بشر کردستان ایران گفت که «شرایط مشابهی از چنین رفتارهای غیرانسانی که مغایر با کنوانسیون‌های بین‌المللی است، در برخی مناطق مرزی ایران نیز وجود دارد که در این زمینه نیز گروه‌های مسلح مقصر هستند». وی ادامه داد «درگیری‌های ارتش ترکیه با شبه‌نظامیان پ.ک.ک در مناطق مرزی با ایران موجب شده تا اعضای این گروه روستائیان مرز نشین را مورد تعرض قرار دهند و اموال و در مواردی کودکان آنها در معرض تهدید جدی قرار گیرد». دیدبان حقوق بشر کردستان ایران ضمن ابراز نگرانی از تداوم شرایط فعلی از مسئولین اقلیم کردستان می‌خواهد در خصوص توقف فعالیت گروه‌های ستیزه‌جو و مسلح اقدام عاجل انجام دهد. پیش‌تر نیز دیدبان حقوق بشر کردستان ایران فارغ از مسائل سیاسی و حزبی و صرفا به منظور پیشگیری از تعرض به حقوق شهروندان کُرد ایرانی خواستار خلع سلاح گروه‌های شبه‌نظامی در اقلیم ‌کردستان شده بود تا امنیت اقلیم، عراق و کشورهای همسایه حفظ شود.

گفتنی است چندی پیش نیز رئیس مشترک پژاک- شاخه ایرانی پ.ک.ک (سیامند معینی) اعتراف کرده بود که نیروهای این گروه از مردم و لباس آنها، سواستفاده کرده و افراد غیرنظامی را به سپر انسانی تبدیل کرده‌‎‌اند. آقای معینی گفته بود «چهار نیروی ما در هنگام انجام وظیفه و کار سازماندهی از کونه ماسی عبور کرده و لباس غیرنظامی هم به تن داشته‌اند، اما توسط دولت ترکیه مورد حمله قرار گرفته‌اند». این امر، یعنی پژاک در بین مردم رخنه کرده و زمینه حمله ارتش ترکیه به آنها را فراهم می‌کند. همین سیاست پ.ک.ک/ پژاک باعث نابودی صدها روستا در اقلیم کردستان و آوارگی مردم شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب