اردوغان: آمریکا با تروریست‌های پ.ک.ک. همکاری می‌کند/ امکان افزایش تنش بین آنکارا و واشنگتن

  • ۳ سال قبل

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز دوشنبه از بیانیه آمریکا در مورد حمله تروریستی اخیر که طی آن 13 شهروند ترکیه توسط گروه تروریستی پ.ک.ک در منطقه گاره در شمال عراق کشته شدند، انتقاد کرد. اردوغان در سخنرانی خود در کنگره حزب عدالت و توسعه حاکم در استان ریزه در منطقه دریای سیاه، گفت: «آمریکا در کنار پ.ک.ک و شاخه سوریه‌ای آن، ی.پ.گ.، قرار دارد و با کامیون برای آن مهمات منتقل می‌کند. بیانیه آمریکا در مورد قتل شهروندان ترکیه توسط پ.ک.ک در شمال عراق مضحک است. آنها ادعا می‌کنند که از پ.ک.ک حمایت نمی‌کنند، اما مطمئنا این کار را می‌کنند. اگر می‌خواهید اتحاد ما در سطح جهانی و در ناتو ادامه یابد، باید از کنار آمدن با تروریست‌ها دست بکشید». اردوغان خطاب به آمریکا گفت: «اين نخستين كشتار مردمِ غيرنظامي توسط پ.ك.ك نيست».

اظهارات اردوغان پس از صدور بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا در مورد این حادثه اعلام شد.

وزیر امور خارجه ترکیه مولود چاووش اوغلو روز دوشنبه نیز به شدت از کشورهای غربی به دلیل «استاندارد دوگانه» و «رویکرد گزینشی» آنها نسبت به تروریسم انتقاد کرد. چاووش اوغلو در توییتر نوشت: «استاندارد دوگانه جهان غرب در مورد تروریسم و ​​رویکرد انتخابی آن در مورد «تروریست خوب» و «تروریست بد» همچنان ادامه دارد». وی افزود: «ما هرگز مانند بسیاری از کشورهای غربی ریاکار نبوده‌ایم». رئیس جمهور ترکیه نیز اعلام کرد که ترکیه در مرحله اول عملیات پنجه عقاب دوم، 42 نیروی پ.ک.ک در مخفیگاه‌ها و غارهای کشته شده‎‌اند. وی افزود: «ترکیه مبارزه با ترور را تا نابودی آخرین تروریست ادامه خواهد داد ؛ هر کجا که آنها مخفی شوند، در سوریه، عراق، دیگر هیچ کجا امن نیست». هولوسی آکار وزیر دفاع ترکیه نیز گفت: «ترکیه آماده کمک به عراق در پاکسازی تروریست‌ها از منطقه است. دولت اقلیم کردستان عراق نیز حضور پ.ک.ک در سنجار را غیرقابل قبول خوانده و از شبه‌نظامیان پ.ک.ک خواسته منطقه را ترک کنند».[1]

در فضای سیاسی و رسانه‌ای ترکیه نیز واکنش ها به رخدادهای گاره ادامه دارد. در ترکیه نیز علاوه بر دولت، مردم نیز در فضای مجازی از نوع واکنش آمریکا به محکوم کردن مشروط پ.ک.ک. ناراحت هستند. عمر کزیلجیک از موسسه ستا در آنکارا در مصاحبه ای به بررسی واکنش آمریکا در این زمینه و آینده روابط ترکیه و آمریکا پرداخت که حول مسئله حمایت آمریکا از ی.پ.گ. با مشکلات زیادی مواجه شده است.

عمر کزیلجیک در پاسخ به این سوال که آمریکا چرا ناچار شد مواضع مشروط خود را در مورد قتل 13 اسیر در کوهستان های شمال عراق تغییر دهد و این تغییر مواضع تا چه حد مهم است، گفت: قبل از هر چیز باید بگویم محکوم کردن اولیه که به صورت مشروط بود سبب شد تا اعتماد حاکم بر روابط هر دو کشور برای ترکیه قابل قبول نباشد و حتی شوکه‌آور بود. چون این واکنش بدان معنا بود که ترکیه افکار عمومی را برای اطلاعات مورد  نظر خود آماده می‌کند تا مسئله قتل 13 اسیر در اسارت پ.ک.ک. برای افکار عمومی طبق روایت دولت باشد. اگر به دنبال دلیل این موضوع بگردیم، باید گفت بیشتر مسئولان دولت بایدن در دوره قبل از این دولت نیز در جبهه مخالفان ترکیه قرار داشتند و تبلیغات سنگینی را علیه ترکیه انجام می‌دادند. همچنین، در قضیه مخالفت ترکیه با حمایت آمریکا از ی.پ.گ. در شمال شرق سوریه باید گفت این افراد تحت تاثیر تبلیغات پ.ک.ک. قرار داشتند. اکنون که به قدرت رسیده‌اند، فکر می‌کنم واکنش مشروط آنان نیز در نتیجه و تاثیر فضای ذهنی قبلی آنان است. اما وقتی با واکنش مقامات ترکیه مواجه شدند، ناچار شدند تغییر ذهنیت دهند و پ.ک.ک. را مسئول این جنایت معرفی کنند. چون مشخص شد که قتل اسرا توسط پ.ک.ک. انجام شده است. مسئله تلاش جدی ترکیه برای انتقال جنازه این 13 نفر نیز ثابت کرد ادعاهای پ.ک.ک. کذب است. فکر می‌کنم این قضیه نشان داد تا چه حد لازم است در روابط بین دو کشور اعتمادسازی شود. در غیر این صورت، در آینده شاهد تنش بین ترکیه و دولت بایدن خواهیم بود.

این کارشناس امنیتی موسسه ستا در مورد چالش‌های بین دولت جدید آمریکا و آنکارا نیز خاطرنشان ساخت: «به نظر من چالش اصلی، فضای خصومت‌آمیز واشنگتن علیه ترکیه است. این امر سبب شده تا دو طرف به همدیگر اعتماد نکنند. از همه مهمتر مسئله حمایت آمریکا از ی.پ.گ. است که برای ترکیه غیرقابل قبول است. تا زمانی که واشنگتن از ی.پ.گ. حمایت کند تصور نمی‌کنم روابط ترکیه با آمریکا عادی شود. همچنین مسئله خرید موشک‎های روسیه مطرح است. اما در هردو طرف فرصت‌های لازم برای تقویت روابط وجود دارد و فقط نیازمند اراده کافی برای تسهیل آن است. در غیر این صورت، آمریکایی‌ها در خاورمیانه بیشتر تضعیف خواهند شد چون همزمان با چین و روسیه درگیر و البته در خاورمیانه با ایران درگیر هستند و اگر ترکیه را نیز با خود درگیر کنند به نفع آنان نخواهد بود. مشکلات عظیم داخلی نیز دارند».[2]

[1].https://www.farsnews.ir/en/news/13991127000765/Erdgan-Slams-US-fr-‘Siding-wih-PKK-Terrriss

[2].https://www.youtube.com/watch?v=ZG-1FfG_cLw

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب