ادعای عجیب دادگاه آلمان: ترکیه برای کردها کشوری امن است/ خطر اخراج برای یک خانواده کُرد

  • ۳ سال قبل

به گفته قوه قضائیه آلمان، ترکیه برای خانواده کردی که تقاضای پناهندگی در آلمان کرده‌اند، «کشوری امن» است.
«بوشرا زن» مادری کرد است که به دلیل آزار و اذیت در ترکیه مجبور شد به همراه سه فرزندش به آلمان پناهنده شود. با این حال، یکی از پسرانش به محض اینکه ۱۸ ساله شد از آلمان به ترکیه اخراج و در ترکیه دستگیر شد. اکنون پسر دیگر او نیز با همین خطر مواجه است.
قوه قضائیه آلمان مدعی است که شرایط در ترکیه «خوب» است و «هیچگونه خطر دستگیری» برای خانواده کرد که به دلیل آزار و اذیتی که هنگام زندگی در ترکیه داشتند و به دلیل آن مجبور به فرار به آلمان شدند، وجود ندارد.
در آوریل ۲۰۱۷، بوشرا که در استان آنتپ ترکیه زندگی میکرد، به همراه سه فرزند خود به آلمان آمد و به دلیل آزار و اذیت خانواده در ترکیه، درخواست پناهندگی کرد.
با این حال، اداره مهاجران فدرال آلمان (BAMF) درخواست پناهندگی بوشرا زن و سه فرزندش را رد کرد و اظهار داشت که شرایط در ترکیه «خوب» است و هیچ خطری برای بازداشت خانواده وجود ندارد. دادگاه اداری نورنبرگ نیز علیه این خانواده رای داد.

در سال ۲۰۱۵، یکی از پسران بوشرا زن، هنگامی که کوبانی در محاصره بود به مبارزه علیه داعش پیوست. با شروع مقاومت کوبانی، یک زنجیره انسانی در مناطق کردنشین ترکیه تشکیل شد تا همبستگی خود را با مبارزان کُرد که در حال مبارزه با داعش هستند نشان دهند. بوشرا زن یکی از کسانی بود که به زنجیره انسانی پیوست.

با این حال، دفاع از کوبانی از نظر ترکیه جنایت بود و او به دلیل مشارکت بازداشت شد. او بعداً آزاد شد، اما تهدیدها و آزارها ادامه داشت. او در سال ۲۰۱۵ برای دیدن پسرش به مناطق کردنشین سوریه رفت. اما در بازگشت به ترکیه از طریق مرز بار دیگر بازداشت شد، این بار به اتهام “بمب‌گذاری انتحاری”. پسر محبوبش (اسر) در همان سال در جنگ با داعش جان خود را از دست داد.
آزار و اذیت دولت بر این خانواده کرد متوقف نشد. پلیس به خانه این خانواده شش بار حمله کرد. منصور، یکی دیگر از پسران بوشرا، از سال ۲۰۱۵ به عنوان زندانی سیاسی پشت میله زندان است. پسر دیگر (احمد) بازداشت و پس از یک سال زندان آزاد شد، اما حکم بازداشت مجدد وی صادر شده است.

بیشتر بخوانید:

فاجعه علیه کردها در قونیه/ قتل یک خانواده کُرد

بوشرا زن پس از از دست دادن یک پسر و بازداشت دو پسر دیگر، تصمیم گرفت با سه فرزند دیگر خود (بونامین، موسی و زیلان) از کشور خارج شود. او به آلمان آمد و در مونیخ درخواست پناهندگی کرد.
آغاز زندگی جدید برای خانواده زن چندان روشن نبود، زیرا آلمان درخواست پناهندگی بنیامین را رد کرد و هنگامی که پسر جوان کرد، سال گذشته ۱۸ ساله شد، او را به ترکیه بازگرداند. دلیل عدم پذیرش این بود که او در ترکیه دستگیر نمیشود و خطری متوجه وی نیست. با این حال، هنگامی که بنیامین به ترکیه بازگشت، دستگیر، اما پس از یک سال زندان، آزاد شد و تحت «کنترل قضایی» قرار گرفت. حالا او باید دو روز در هفته در کلانتری تعهد حضور را امضا کند.
پسر بعدی بوشرا، موسی، که دو هفته پیش در ۱۲ آگوست ۱۸ ساله شد، اکنون با همین خطر مواجه است. پرونده پناهندگی وی از پرونده مادرش جدا شد و تصمیم بازگشت نیز در پرونده وی گرفته شده است. موسی اکنون هر لحظه در خطر بازگشت به ترکیه است. این خانواده در خطر بازگشت به ترکیه و بازداشت مجدد هستند. با این استدلال مضحک: «ترکیه کشوری امن برای کردها است»…

این خانواده قصد دارند به دادگاه عالی آلمان در مورد این حکم اعتراض کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب