ادامه کشته شدن اعضای ایرانی پ.ک.ک در حملات هوایی ارتش ترکیه

  • ۴ سال قبل

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران و به نقل از خبرگزاری فرات، وابسته به گروه تروریستی پ.ک.ک، در ادامه اقدامات ضد انسانی پ.ک.ک و دولت ترکیه، همچنان کردهای ایران، قربانی جنگ و خشونت بی‌حاصل ارتش ترکیه و گروه تروریستی پ.ک.ک می‌شوند و پ.ک.ک همچنان به این سوال پاسخ نمی‌دهد که چرا کردهای ایران را قربانی جنگ خود با ترکیه می‌کند. هزاران جوان ایرانیِ کرد، قربانی جنگی کثیف شده‌اند که هیچ نتیجه‌ای برای رفاه مردم منطقه و کردهای خاورمیانه نداشته است.

در تازه‌ترین تحولات در اقلیم کردستان عراق بر اثر تجاوزهای ترکیه به این منطقه به بهانه حضور پ.ک.ک، چند عضو ایرانی گروه پ.ک.ک/ پژاک کشته شده‌اند که طبق معمول یا خبر مرگ آنها دیر منتشر شده است (به دلیل پنهان‌کاری پ.ک.ک) و جنازه آنها هرگز تحویل خانواده‌شان نشده و نخواهد شد.

مرگ تلخ ریبوار قلی‌زاده

ریبوار قلی‌زاده جوانی که خانواده‌اش برای آینده او نقشه‌ها داشتند، تازه‌ترین قربانی پ.ک.ک است. تمام این آرزوها را پژاک با کشته شدن ریبوار به زیر خاک برد وخانواده‌ای دیگر در کردستان ایران با جنایات پژاک داغدار شد. این بار اول نبوده و نیست که پژاک در منطقه یا جان یا مال مردم را می‌گیرد. ریبوار نیز با ورودش به عنوان وسیله‌ای برای اهداف پژاک، نام وهویت خود را از دست داد و تبدیل به ابزار تروریسم پژاک/ پ.ک.ک شد. پژاک همیشه سعی کرده تا در میان خانواده‌هایی که از لحاظ اقتصادی و اجتماعی دارای مشکلات هستند، مهره‌های خود را انتخاب کند. ریبوار دانشجو بود و تصور اینکه اینکه روزی در گروه تروریستی پژاک کشته شود، بسیار محال بود. ریبوار به دام پژاک افتاده بود و دیگر راه برگشت نداشت. او در اينترنت فریب تبلیغات پژاک را خورده بود و نمی‌دانست چه آينده‌ای شوم و مرگبار در انتظار اوست. خانواده‌اش برای دیدار و گفتگو با او برای برگرداندن وی به خانه، تلاش‌های بسیاری کرد، اما پ‌ک‌ک و شاخه‌های اقماری آن مانند همیشه سعی کرده‌اند تا خانواده و فرزند را از هم جدا کرده و بنیاد اجتماعی را که خانواده و ریشه جامعه است، نابود کنند. به همین دلیل در این گروه ضد انسانی، ازدواج ممنوع است و اعضای عادی و رده پایین، حق ملاقات با خانواده را ندارند. خانواده این جوان کُرد، دیگر هرگز او را نخواهند دید و جنازه وی را نیز دفن نکردند. پ.ک.ک مانند همیشه یک عکس و یک اعلامیه صادر کرد و خبر کشته شدن عضو ایرانی را اعلام نمود. هیچ کس از جزئیات ماجرا و چرایی کشته شدن ریبوار خبر ندارد.

عکس ریبوار

فقط خبرگزاری پ.ک.ک با نام فرات، نوشته است: «پژاک در بیانیه‌ای با اعلام مشخصات عضو کشته شده حمله هوایی روز پنج‌شنبه (٢۵ ژوئن) در منطقه کونه‌ماسی، وی را ریبوار قلی‌زاده با نام سازمانی «آریوان شورشگیر» و متولد بوکان اعلام کرده است». عبدالله قلی‌زاده، پدر ریبوار در مصاحبه با دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، گفت «فرزندم در آبان 1396 و در 27 سالگی به پژاک پیوست. من واقعا متوجه نمی‌شوم چرا فرزندم باید به عنوان یک کُرد ایرانی در جنگ پ.ک.ک با ترکیه کشته شود. این اقدام هیچ توجیهی ندارد. من 3 سال به طور مداوم به مناطق مرزی و پایگاه‌های مخفی پژاک مراجعه کردم تا پسرم را ببینم. اما نیروهای پژاک به من به عنوان پدر دلسوخته و دلتنگ، اجازه ملاقات ندادند. اکنون نیز بعد از مدت‌ها انتظار، از طریق ماهواره و تلویزیون‌های پژاک متوجه مرگ پسرم شده‌ام و جنازه وی را ندیده‌ام. هیچ کس نیز پاسخگوی حال نامساعد من و خانواده نیست. خانواده‌هایی مانند ما، بسیارند و داغدار».

آکو شاهمرادی؛ کودک‌سرباز قربانی پ.ک.ک

همچنین در ادامه سیاست کثیف پ.ک.ک/ پژاک، مبنی بر استفاده از کودک‌سربازان، یک نوجوان دیگر نیز در جنگ این گروه با ترکیه کشته شده است. آکو شاهمرادی، با نام سازمانی شاهو جاف، متولد جوانرود، در روز ١ ژوئیه 2020 در منطقه ارموش واقع در خاکورک از توابع مناطق حفاظتی مدیا کشته شده است. تصویر وی به خوبی سن پایین او را نشان می‌دهد و ثابت می‌کند که او در هنگام عضویت قطعاً سن کمتری داشته است. دیدبان حقوق بشر کردستان ایران در تلاش است با خانواده وی نیز گفت‌‍وگو کند. پ.ک.ک نیز باید در دادگاه بین‌المللی در مورد استفاده از کودکان کُرد ایرانی به عنوان سرباز در جنگ با ترکیه پاسخگو باشد.

آکو شاهمرادی

نادر کریمی و مهدی احمدی؛ قربانیان جنگ هفتانین

خبرکزاری فرات نوشته که ارتش ترکیه روز ١۶ ژوئن ٢٠٢٠ یکی از بزرگترین عملیات‌های نظامی اشغالگرانه را برای حمله به مواضع پ.ک.ک انجام داده و وارد منطقه هفتانین شده است. در این جنگ، دو عضو ایرانی پ.ک.ک نیز کشته شده‌اند. نادر کریمی (متولد سنندج- کد سازمانی: شاهین تولهدان) و مهدی احمدی (متولد قطور ارومیه- کد سازمانی: تولهدان آرارات) نام این دو فرد است که جنازه آنها نیز طبق معمول به خانواده‌شان تحویل نشده است.

مهدی احمدی
نادر کریمی

گفتنی است در همین خبر کوتاه دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، نام چهار عضو ایرانی پ.ک.ک/ پژاک ذکر شد که در جنگ این گروه تروریستی با ارتش ترکیه کشته شده‌اند، آن هم ظرف کمتر از یک ماه! به راستی چرا باید کردهای ایرانی، قربانی جنگ دیگران شوند؟ پ.ک.ک مسئول است؛ مانند ارتش ترکیه…!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب