آمریکا: ترکیه در سوریه و لیبی از کودک‌سرباز استفاده می‌کند

  • ۳ سال قبل

در پی تصمیم غیرمنتظره واشنگتن به افزودن نام ترکیه به فهرست کشورهایی که ادعا می‌شود طی یکسال گذشته از کودکان سرباز استفاده کرده‌اند، تنش بین دو کشور افزایش و وزارت خارجه ترکیه این ادعا را رد کرده است. گفتنی است دو روز پیش، گزارش قاچاق انسان وزارت خارجه آمریکا در سال ۲۰۲۱ ترکیه را به ارائه «پشتیبانی ملموس» از شبه‌نظامیان معارض در سوریه که به استخدام و بکارگیری از کودکان سرباز شُهره هستند، متهم می‌کند.

یک مقام وزارت خارجه ایالات متحده خاطرنشان کرد که این فهرست «برای نخستین بار یک عضو ناتو را در فهرست «قانون جلوگیری از کودک سرباز» قرار داده است» و اظهار داشت که جایگاه ترکیه «به عنوان یک رهبر منطقه‌ای مورد احترام» به این کشور «فرصت پرداختن به این موضوع را داده است- سربازگیری و استفاده از کودکان سرباز در سوریه و لیبی».

این موضع‌گیری در حالی است که آمریکا در سوریه از گروه‌های مسلح وابسته به پ.ک.ک (یگان‌های مدافع خلق) حمایت می‌کند که طبق گزارش سازمان ملل و گروه‌های حقوق بشری، آنها نیز به طور سیستماتیک از کودکان در جنگ استفاده می‌کنند. در واقع اکنون مردم سوریه، درگیر جنگ ترکیه و کردهای وابسته به پ.ک.ک هستند که هر دو طرف از کودکان در جنگ استفاده می‌کند.

بر اساس این گزارش وزارت خارجه آمریکا، ترکیه حمایت کاملاً محسوسی از شاخه سلطان مراد در سوریه به عمل آورده است، گروهی وابسته به تروریست‌های سوری که روابط دیرینه و طولانی با آنکارا دارند و واشنگتن اعلام کرده که این گروه از کودکان به عنوان سرباز استفاده کرده است.

گفتنی است ترکیه سه عملیات برون‌مرزی در سوریه علیه داعش و شبه‌نظامیان کرد مورد حمایت آمریکا (شاخه سوریه‌ای پ.ک.ک) انجام داده و بارها از گروه‌های نیروهای مسلح سوری به‌جای نیروهای خودش استفاده کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب