آزار سیستماتیک کردها؛ بازداشت خبرنگاران به دلیل افشای جنایت در ترکیه

  • ۳ سال قبل

در ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۲۰، دو کشاورز کُرد، سروت تورگوت و عثمان شیبان، از یک هلی‌کوپتر نظامی ترکیه در جنوب شرقی استان وان ترکیه به بیرون پرتاب شدند. تورگوت در ۳۰ سپتامبر بر اثر جراحات وارده درگذشت. امام مقامات ترکیه به طرز غیرقابل تصوری ادعا کردند که وی هنگام تلاش برای فرار از دستگیری توسط ژاندارمری ترکیه از یک ارتفاع سنگی بلند سقوط کرده است.

 

عثمان شیبان

بیشتر بخوانید:

چون کرد بودند، از هلی‌کوپتر به پایین پرت شدند

 

روزنامه‌نگاران آژانس خبری Mezopotamya گزارش‌های پزشکی و اظهارات قربانیان را به‌دست آوردند و از محل وقوع جنایت و ربایش کشاورزان بازدید کردند. هیچ ارتفاع سنگیِ بلندی در منطقه وجود نداشت و آنجا فقط مراتع دام بود. روستاییانی که شاهد این آدم‌ربایی بودند به خبرنگاران گفتند که تورگوت و شیبان هنگام بازداشت مجروح و مجبور به سوار شدن به بالگرد نظامی ترکیه شدند.

عثمان شیبان در ۲۰ سپتامبر از بیمارستان مرخص شد. او به طور کامل از جراحات خود بهبود نیافته و حافظه خود را تقریبا از دست داده است. اما در ژانویه ۲۰۲۱ وی بار دیگر توسط نیروهای امنیتی ترکیه دستگیر و به کمک و پشتیبانی از یک سازمان تروریستی متهم شد. پرونده جنایی علیه او ادامه دارد. نکته مهم و البته مضحک این است که تا به امروز تنها افرادی که در رابطه با جرم پرتاب دو مرد از هلی‌کوپتر نظامی دستگیر شده‌اند‌، روزنامه نگارانی هستند که جرات انتشار گزارش در مورد حادثه را داشته‌اند. جمیل اوگور و عدنان بلین ازMezopotamya ، شهیربان ابی از Jin News و روزنامه‌نگار مستقلی به نام نازَن سلا در تاریخ ۶ اکتبر ۲۰۲۰ دستگیر شدند. اوگور گفته: «من را از خانه بیرون آوردند و به شعبه ضد تروریسم پلیس ترکیه بردند».

 

Mezopotamya Ajansi journalists Adnan Bilen and Cemil Uğur. (Source: Mezopotamya Ajansi)

 

اوگور می‌گوید در ۲۴ ساعت اول بازداشت، وی و همکارانش از دیدن وکیل منع شده‌اند و حق دوش گرفتن به مدت چهار نداشته‌اند. پس از حضور در دادگاه، آنها را به یک زندان با امنیت بالا در وان منتقل کردند. آنها ۴۵ روز را در بند قرنطینه گذراندند و سپس به بند عمومی منتقل شدند. آنها در نهایت شش ماه را پشت میله‌های زندان گذراندند تا آزاد شوند و اکنون نیز منتظر محاکمه هستند. از زمان تلاش برای کودتای ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶، صدها روزنامه‌نگار در ترکیه دستگیر شده‌اند. دولت ترکیه به شدت ادعا می‌کند که روزنامه‌نگاران دستگیر شده اعضای سازمان‌های تروریستی هستند. حسین آیکول‌، روزنامه‌نگار و نویسنده کهنه‌کار روزنامه ینی یاشام گفت: «از آنجا که دستگیری روزنامه‌نگاران در جهان مورد استقبال نیست، دولت ترکیه ادعا می‌کند که روزنامه‌نگاران را به دلیل انجام فعالیت مطبوعاتی دستگیر نمی‌کند. بلکه آنها را به اتهام فعالیت‌های تررویستی محاکمه می‌کند».

آیکول‌کار روزنامه‌نگاری خود را به عنوان سردبیر مجله «سوسیالیسم: نظریه و عمل» آغاز کرد‌، مجله‌ای که در بیش از ۲۰ کشور جهان منتشر می‌شود. وی اولین بار به دلیل روزنامه‌نگاری خود در سال ۱۹۸۱ دستگیر و به عضویت در یک حزب سیاسی کمونیست متهم شد و بیش از ۱۰ سال را در زندان گذراند. وی اعتقاد دارد روزنامه‌های زیادی به دلیل مانع‌تراشی دولت ترکیه، حملات هدفمند و حتی بمبگذاری تعطیل شدند.

گفتنی است در حال حاضر ، ۲۰ روزنامه‌نگار وابسته به Mezopotamya  در زندان هستند. حداقل ۱۶۰ نفر از جمله جمیل اوگور و عدنان بیلن در انتظار محاکمه هستند. اوگور، بیلن و سه نفر از همکارانشان آخرین بار به دلیل اتهامات مربوط به گزارش وان در ۲ ژوئیه در دادگاه حاضر شدند. پرونده آنها به تعویق افتاد.

 

بیشتر بخوانید:

ترکیه نوشتن پایان‌نامه‌های دانشگاهی به زبان کردی را ممنوع کرد

اوگور گفت: «آنها ما را دستگیر کردند تا از شنیدن حقایقی که دولت نمی‌خواست بشنوند جلوگیری کند. در تاریخ‌، بسیاری از دولت‌ها روزنامه‌نگارانی را که واقعیت را به گوش عموم می‌رساندند، دستگیر کردند. اما این دولت‌ها هرگز موفق نشدند واقعیت را غرق کنند». دستگیری خبرنگاران افشاکننده این جنایت به جای برخورد با عاملان آن و تبرئه ارتش و پلیس، نشان از ضدیت دولت ترکیه با کردها دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب