یالچین کوچوک: من کردها را از بارزانی دور کردم، وگرنه به جای ترکیه دموکراتیک خواهان استقلال می‌شدند

  • ۴ سال قبل

یورگن و. عضو سابق ی.پ.گ./ ترجمه از آلمانی

قصد دارم از زبان یالچین کوچوک، که به خاطر قضیه ارگنکون زندانی شده بود، نشان دهم چگونه پ.ک.ک یکبار دیگر به کردهای ترکیه خیانت کرده است. و همچنین، پ.ک.ک طبق دستور سازمان «ارگنکون» ترکیه عمل کرده است. نام کوچوک در فهرست یکی از افراد اصلی «دولت عمیق» (دولت پنهان) در ترکیه قرار داشت.

او در سال 1993 در دره بقاع تحت کنترل سوریه با عبدالله اوجالان، رهبر پ.ک.ک، مصاحبه کرد. چندین عکس از آنان منتشر شد که نشان می‌دهد اوجالان کوچوک را به دیدار اعضای پ.ک.ک می‌برد و با هم شام می‌خورند. این عکس‌ها در اصل در کتب خود کوچوک و نشریاتی منتشر شدند که در دهه نود میلادی با کوچوک و پ.ک.ک ارتباط داشتند. او در چندین برنامه تلویزیونی گفت این عکس‌ها نه مخفی‌اند و نه جای شرم دارد. او به عنوان یک محقق اجتماعی و یک سوسیالیست مدعی شد جنگ مسلحانه پ.ک.ک، قوی‌ترین شورش علیه دولت ترکیه است.

سازمان‌های سیاسی کرد – بجز خود پ.ک.ک – مدعی شدند کوچوک با تشویق اوجالان به دست کشیدن از جدایی‌طلبی او را به فردی «کمالیست» تبدیل کرد. در واقع، آنها پ.ک.ک را به تقلیل خواسته‌ها و انحراف جنبش کردی متهم کردند.

کوچوک در دادگاه اعلام کرد: «من کردهای ترکیه را از بارزانی دور کردم و گرنه آنان خواهان استقلال می‌شدند. اما امروز برای دموکراتیک کردن ترکیه تا حد مرگ تلاش می‌کنند. آیا این همانند یک رویا نیست. یعنی کردها برای دموکراتیک کردن ترکیه تا حد مرگ تلاش می‌کنند؟ عالیجناب، شاید نام من به معنای «کوچک» است اما برای دولت ترکیه کار بزرگی انجام دادم.»

این امر به معنای نفوذ میت و دولت پنهان ترکیه در ساختار پ.ک.ک و فرمان‌برداری اوجالان از دولت ترکیه تفسیر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب