چرا ترکها ربودن زنان در عفرین را متوقف نمی‌کنند؟

  • ۴ سال قبل

در سراسر سوریه عفرین به داشتن مناظر زیبا و تپه های سبز مشهور و پر از درختان زیتون است. کردها آن را “باغ عدن” می‌‌نامند. کردها و اعراب در طی دوران حافظ و بشار اسد با هم زندگی مسالمت‌آمیزی در آن داشتند.

شهر چندقومیتی عفرین از زمان اشغال توسط ترکیه و گروههای تروریستی مورد حمایت آن و جنگ دو ماهه با گروه شبه‌نظامی کرد ی.پ.گ. که طی چند سال کنترل آنجا را در دست داشت، هدف خشونت قرار گرفته است. ترکیه ی.پ.گ. را شاخه‌ای از پ ک ک و هدف از حمله را دور کردن آن از مرز خود اعلام کرد و با هدف قرار دادن ی.پ.گ. دولت سوریه خاک سوریه را اشغال نمود.

از زمان اشغال این بخش از خاک سوریه، سازمان‌های حقوق بشری گزارش‌های مفصلی در مورد نقض گسترده حقوق بشر در این منطقه منتشر کرده‌اند که شامل بازداشت خودسرانه، ناپدید کردن اجباری، و مصادره اموال می‌شود. در یک ویدیو زنانی کرد دیده می‌شوند که توسط یک گروه تروریستی مورد حمایت ترکیه در عفرین ربوده شده‌اند، این حکم می‌کند تحقیقاتی مستقل و سریع در این زمینه صورت گیرد.

پس از درگیری‌های مرگبار بین گروههای مختلف تروریستی در این شهر در هفته گذشته، جنگجویانی از گروه جیش الاسلام به بازداشتگاه یک گروه دیگر، فرقه حمزه، حمله کردند. این ویدیو نشان می‌دهد هشت زن در این زندان مخفی وجود داشتند و همه آنان مورد تجاوز قرار گرفته بودند.

فابریس بلانش، یک کارشناس امور سوریه و استاد دانشگاه لیون دو، می‌گوید: “فکر نمی‌کنم ارتش ترکیه قصد جلوگیری از این اقدامات را داشته باشد چون هدفش پاکسازی کردهاست”.  ایزدی‌هایی که مدتی طولانی هدف حملات داعش قرار داشتند نیز در عفرین مورد حمله قرار گرفته‌اند و فراخوان داده‌اند تا در مورد جنایات جنگی گروههای مورد حمایت ترکیه تحقیق صورت گیرد.

ترکیه باید استانداردهای اروپایی حقوق بشر را رعایت کند چون ترکیه عضو آن است و این را نه فقط در داخل کشور بلکه در همه جای تحت کنترل خود باید اجرا کند. با توجه به عملیات نظامی و اقدامات اداری ترکیه در عفرین، ساکنان می‌توانند پرونده‌ای قوی تشکیل دهند که ترکیه اشغالگر است و در دادگاه اروپایی حقوق بشر خواهان جبران شوند.

بزرگترین مشکل در مواجه با پیگیری این جنایات علیه بشریت این است که ارتش آزاد سوریه بخشی از برنامه آمریکاست و به صورتی گسترده مورد حمایت غرب قرار دارد و به عنوان “شورشیان میانه‌رو” معرفی می‌شوند که جایگزین بشار اسد شوند. اینان گروههای مورد حمایت غرب هستند. یعنی همان کسانی که به زنان تجاوز می‌کنند، غارت می‌کنند، دست به قتل مردم می‌زنند بدون توجه به قومیت و محل سکونت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب