پژاک پاسخ دهد؛ «بنیامین فرج‌زاده» کجاست؟

  • ۴ سال قبل

گزارش مستند و متقن دیدبان حقوق بشر کردستان ایران در مورد مدفون و کشته شدن شماری از نوجوانان و جوانان ایرانی در مقرهای پژاک و غارهای غیراستاندارد این گروه بر اثر بهمن و برف سنگین، باعث بروز واکنش‌ها و سوالات متعددی در اقلیم کردستان عراق و مناطق کردنشین ایران شده است. دیدبان برای بررسی بیشتر این موضوع و ادامه تحقیقات خود و همچنین طرح سوال از مسئولان پژاک در مورد سرنوشت این کودکان و نوجوانان، به سراغ اعضای خانواده این افراد رفته است.

خبرنگار دیدبان، طی تماس تلفنی توانست با خانواده «بنیامین فرج‌زاده» مصاحبه کند. عباس فرج‌زاده پدر این جوان ایرانی گفت: «فرزندم متولد 1372 است و دانشجوی دانشگاه اصفهان بود. از شنیدن این خبر از طریق منابع محلی و همچنین رسانه‌های پژاک به شدت شوکه هستم. در خانواده ما زمینه چنین تفکرات خطرناک و جدایی‌طلبانه‌ای هرگز وجود نداشته است. نمی‌توانم این اتفاق و مرگ دردناک فرزندم را باور کنم. واقعا زندگی من و مادرش به هم ریخته است. خانواده ما هرگز در این خط فکریِ خطرناک نبوده است». وی افزود: «از زمانی که بدون خداحافظی و اطلاع ما به پژاک پیوسته است، هیچ خبری از وی نداریم و حتی یک تماس نیز نگرفته است. اصلا نمی‌دانم چگونه با این گروه آشنا شد. او در اصفهان درس می‌خواند و از ما دور بود».

عکس بنیامین فرج‌زاده

عباس فرج‌زاده تاکید کرد: «قصد داریم ماجرا را از طریق پلیس بین‌الملل پیگیری کنیم تا حداقل جنازه فرزندم را تحویل بگیریم. اما فعلا به دلیل شیوع کرونا خودمان نیز نمی‌توانیم به اقلیم برویم و مساله را پیگیری کنیم». وی گفت «البته قبلا یک بار به مقر پ.ک.ک/پژاک رفتم و حتی واحد مربوطه اعتراف کرده که بنیامین در آن واحد است. اما از ایجاد ارتباط بین من و پسرم خودداری نموده و خیلی راحت مرا تنها گذاشتند و رفتند».

گفتنی است دیدبان حقوق بشر کردستان ایران همچنین با استناد به منابع خبری پ.ک.ک، خبری منتشر کرد که اعضای پژاک و پ.ک.ک بر اثر ابتلا به کرونا در کوهستان فوت کرده‌اند. اما پژاک علت مرگ آنها را «مصاف با شرایط دشوار طبیعی در مناطق عملیاتی و بر اثر سرما و کولاک» عنوان کرده بود. یکی از این نیروها ایرانی بود. اکنون نیز مشخص نیست واقعا دلیل مرگ این جوانان و نوجوانان چیست؟ بهمن یا کرونا؟ حمله ترکیه یا تسویه حساب درونی با نیروهای ایرانی؟ پژاک باید هرچه سریعتر و شفاف پاسخ بدهد.

در هر صورت لازم است کمک‌های بهداشتی و درمانی به سرعت در اختیار اعضای پژاک قرار بگیرد. دیدبان حقوق بشر کردستان ایران پیشنهاد می‌دهد که پ.ک.ک/ پژاک در اقدامی داوطلبانه، نیروهای خود را سریعا تحویل سازمان ملل دهند تا با این اقدام، از مرگ وسیع جوانان و کودکان حاضر در مقرات پ‌ک‌ک‌ و پژاک پیشگیری شود. زیرا این گروه در کوهستان، هیچ امکانات درمانی ندارد و اعضای جدید پ.ک.ک/ پژاک نیز می‌توانند ناقل ویروس کرونا باشند یا اعضای قدیمی نیز بر اثر ریزش غار مصدوم شده باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب