پس از سه دهه از تشکیل اقلیم، تلاش برای تدوین قانون اساسی

  • ۳ سال قبل

«نیچروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان عراق، در دیدار با گروهی از چهره‌های سیاسی کُرد تدوین قانون اساسی اقلیم کردستان و انتخابات آتی عراق را بررسی کرد. به گزارش «القدس العربی» بارزانی در دیدارهای جداگانه با سران جماعت العدل کردستان و اتحاد اسلامی کردستان و جنبش تغییر و اتحادیه میهنی و حزب سوسیالیست در اربیل دیدار و روند سیاسی عراق و اقلیم کردستان و موضوع تدوین قانون اساسی برای اقلیم و روابط بغداد و اربیل و انتخابات پیش رو را بررسی کرد.

بارزانی در گفت‌وگو با خبرنگاران در پی این دیدارها در پاسخ به سؤالی درباره ائتلاف نیروهای کرد در انتخابات عراق گفت که نظام انتخاباتی جدید به نحوی نیست که تشکیل ائتلاف انتخاباتی در مرحله کنونی لازم باشد «اما بی تردید باید احزاب کرد بعد از انتخابات متحد و یکپارچه عمل کنند».

او همچنین تأکید کرد که تلاش های جدی برای تدوین قانون اساسی اقلیم آغاز کرده و افزود که در این باره با همه نیروها مشورت کرده و به زودی مجلس ایالتی اقلیم سازوکار لازم برای این موضوع را تعیین خواهد کرد.

«منی قهوجی»، عضو هیئت رئیس مجلس ایالتی کردستان، گفت که تلاش‌های جدی برای نهایی کردن قانون اساسی در دوره پارلمانی کنونی این مجلس جریان دارد. او گفت که تقریبا بر سر 70 ماده قانون اساسی توافق انجام شده اما شیوع کرونا مانع از ادامه جلسات در این باره شده است.

اقلیم کردستان که از سال 1991 به صورت خودمختار اداره می‌شد و پس از سال 2003 به موجب قانون اساسی عراق یک ایالت شمرده شد که حق داشتن قانون اساسی خود را دارد تاکنون فاقد قانون اساسی است. به موجب ماده 120 قانون اساسی عراق «هر ایالت باید قانون اساسی خود را تدوین کند که در آن ساختار حکومت و اختیارات نهادها و سازوکار اجرای این اختیارات تعیین می‌شود و هیچ ماده آن نباید با قانون اساسی عراق تعارض داشته باشد».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب