پارلمان اروپا: ترکیه بافت جمعیتی مناطق کردنشین سوریه را تغییر داده است

  • ۳ سال قبل

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، پارلمان اروپا در قطعنامه 15 صفحه‌ای خود (11 مارس 2021) از سیاست خارجی ترکیه در مورد سوریه انتقاد کرده است.

پارمان اروپا تاکید کرده که ترکیه با هدف اشغالگری به مناطق تحت کنترل نیروی سوریه دموکراتیک حمله کرده و یک هیئت اروپایی نیز برای بررسی وضعیت مناطق تحت اشغال ترکیه به این مناطق سفر کرده بود. پارلمان اروپا همچنین معتقد است طبق گزارش سران گروه مینسک، ترکیه مزدوران خود را از سوریه به قره‌باغ فرستاده بود تا در جنگ علیه ارمنستان، شرکت کنند.

پارلمان اروپا تاکید کرده که خواستار خروج نیروهای ترکیه از شمال سوریه است. زیرا آنکارا بدون مجوز بین‌المللی و بدون تصویب قطعنامه سازمان ملل، مناطق کردنشین سوریه را اشغال کرده است. همچنین در این قطعنامه، انتقال کردهای شمال سوریه به ترکیه برای ادامه بازداشت و شکنجه محکوم و نقض همه تعهدات ترکیه طبق کنوانسیون‌های ژنو توصیف شده است. پارلمان اروپا خواهان آزادی همه کردهای اسیر در زندان‌های نیروهای وابسته به ترکیه و خروج فوری ترکیه از مناطق اشغال شده خاک سوریه شده است.

همچنین این نهاد مهم اروپایی در قطعنامه خود ذکر کرده که نگران است که تغییر بافت جمعیتی کنونی توسط ترکیه می‌تواند به پاکسازی قومی علیه مردم کُرد سوریه منجر شود و تاکید کرده که حملات غیرقانونی و اشغالگری ترکیه، صلح در سوریه و خاورمیانه و شرق مدیترانه را به خطر انداخته و استفاده از مزدوران سوریه توسط ترکیه در لیبی و قره‌باغ نقض قوانین بین‌المللی است. پارلمان اروپا همچنین تاکید کرده که سیاست تبعیض بلندمدت دولت سوریه علیه اقلیت کُرد تاسف برانگیز است.

پارلمان اروپا همچنین نگرانی شدید خود را از وخیم شدن اوضاع بشردوستانه، بهداشتی و امنیتی در کمپ‌های الهول و روژ در شمال شرق سوریه ابراز کرده و آن را زمینه‌ای برای رادیکال‌سازی توصیف کرده و معتقد است اتباع اروپایی مظنون به عضویت در سازمان‌های تروریستی باید در دادگاهی قانونی محاکمه شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب