پارتی و یکتی همچنان روزنامه‌نگاران را دستگیر می‌کنند

  • ۴ سال قبل

نیروهای امنیتی حزب دموکرات کردستان (پارتی) و اتحادیه میهنی کردستان (یکتی) با استفاده از فضای اضطراری بیماری کرونا و با هدف ساکت کردن هرگونه صدای منتقد و مخالف، به دستگیری روزنامه‌نگاران ادامه می‌دهند. در طی دو هفته چهار مورد دستگیری روزنامه‌نگاران گزارش شده است. موردی از دستگیری روزنامه‌نگاران که در فضای مجازی بیشتر مورد بحث قرار گرفت، دستگیری هیمن مامند است، کسی که از حکومت اقلیم کردستان خواست برای جلوگیری از تظاهرات مردم در خیابان‌ها، حقوق کارمندان را فورا پرداخت کند. هیمن با قید وثیقه آزاد و مجدداً دستگیر شد.

یک روزنامه‌نگار دیگر به نام زریان محمد نیز به خاطر انتشار ویدئوی تجمع مردم در برابر یک بانک در اقلیم کردستان دستگیر شد. هنگام پرداخت حقوق در سلیمانیه و حلبچه، تجمع مردم بسیار زیاد بود و این روزنامه‌نگار نیز فیلم آن را منتشر کرد. وی به درستی وضعیت واقعی سیستم بانکی اقلیم را به تصویر کشید. چیزی که در دوره همه‌گیری کرونا سبب تجمع مردم شده است. بایستی به این روزنامه‌نگار جایزه داد نه این که دستگیر شود. چون موضوعی را مطرح می‌کند که جان مردم را در برابر ابتلا به کرونا به خطر می‌اندازد. اما به نظر می‌رسد نه مقامات اقلیم و نه مسئولان یکتی حاضر به قبول انتقادات و اصلاح سیستم بانکی و نحوه پرداخت پول به مردم نیستند. مشخص نیست در عکس زیر، فرد تقسیم کننده پول چگونه افراد واجد شرایط را تشخیص می‌دهد و آیا مسئولان اقلیم نمی‌دانند که اسکناس نیز عامل انتقال کرونا است؟

شیوه تقسیم حقوق کارمندان در اقلیم کردستان به روایت دوربین روزنامه‌نگاران اقلیم

هر دو جناح از این فرصت برای سرکوب روزنامه‌نگاران استفاده می‌کنند. این در حالی است که هواداران دو طرف با سواستفاده از موقعیت خود قانون را نقض می‌کنند. وزیر امور داخلی از روزنامه‌نگاران انتقاد می‌کرد که خیلی تردد می‌کنند و قوانین را رعایت نمی‌نمایند. او باید برای ادعای خود سند ارائه کند که می‌گوید 99 روزنامه‌نگار در یک روز از ایست بازرسی عبور کردند. درواقع، 99 روزنامه‌نگار در یک جای واحد در اربیل وجود ندارند. چون در مکان‌های مختلف از جمله خط مبارزه با کرونا در بیمارستان‌ها قرار دارند تا حقیقت را به اطلاع مردم برسانند.

طبق گفته وزارت امور داخلی، ریباز مجید، روزنامه‌نگار، مدعی است فاصله بین سلیمانیه تا کلار را که در حالت عادی 2 ساعت طول می‌کشد به مدت 5 ساعت طی کرده است. ایست‌های بازرسی او را متوقف و معطل کردند چون مقامات اقلیم به روزنامه‌نگاران بدبین هستند. در عین حال، ویدیویی از یک زن جوان وجود دارد که در یک ایست بازرسی کارت شناسایی همسرش (منشی یکی از مسئولان) را نشان می‌دهد و به همین خاطر پرسنل امنیتی با نهایت احترام راه را برای او باز می‌کنند. مواردی زیادی وجود دارد که تبعیض بین مقامات ارشد اقلیم کردستان و مردم عادی را نشان می‌دهد.  

کاملا واضح است که دستگیری خودسرانه روزنامه‌نگاران نقض جدی قانون مطبوعات اقلیم کردستان است. اگر روزنامه‌نگاری اقدامی خلاف کرد باید از طریق قضایی پیگیری شود، نه احضار و دستگیری توسط آسایش و نیروهای امنیتی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب