ه.د.پ. از آتاترک تمجید کرد؛ هاکپار واکنش تند نشان داد

  • ۴ سال قبل

لطیف اپوزدمیر، رئیس حزب حق و آزادی (هاکپار)، به اظهارات مدحت سانجار، رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق‌ها (ه.د.پ.) شاخه سیاسی پ.ک.ک، واکنش تند نشان داد که اعلام کرده «مصطفی کمال آتاترک تلاش کرد مسئله کرد را حل کند».  آقای اپوزدمیر این اظهارات را گامی برای تبرئه ایدئولوژی کمالیستی دانست و گفت: «سانجار با این اظهارات و به صورت عمدی عقل و درایت تاریخی ما را تخریب و تحریف می‌کند».  

رئیس هاکپار می‌گوید در ترکیه همه از چپ تا راست حتی وجود کردها را انکار می‌کنند و برای مقابله با کردها همه اختلافات خود را کنار می‌گذارند. در بایگانی‌های ترکیه 22 سند وجود دارد که کمال آتاترک در آنها از کلمه “کرد” استفاده کرده و طی آن خواهان نابودی ذهنیت کردی شده است. سپس ذهنیت ترکی را بر کشور تحمیل نمود.

هاکپار به دستور قتل‌عام مردم درسیم توسط شخص آتاترک اشاره کرده و می‌گوید: «رد کردن وجود کردها، کوچ اجباری، ادغام اجباری در جامعه ترک، تحریف، عملیات نظامی، دستور اعدام از جمله ارمغان‌های آتاترک برای کردهاست.  مدحت سانجار و ه.د.پ. یا از تاریخ کردها بی‌خبر هستند یا عمدا تحریف می‌کنند». هاکپار در ادامه می‌گوید: «چون رئیس ه.د.پ. عرب است و کردی نمی‌داند، به ترکی می‌گویم: «بس است تحریف و تحقیر» کردها».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب