مذاکرات صلح کردی-کردی در حالت توقف قرار دارد

  • ۴ سال قبل

به گفته یک عضو هئیت گروه مخالف کرد، گروههای مخالف کرد و حزب حاکم کرد بر شمال سوریه در “روزهای آتی” دیدار و مذاکره خواهند کرد. مظلوم عبدی، فرمانده نیروی سوریه دموکراتیک، روز 29 ماه مه طی توئیتی نوشت مرحله اول حزب اتحاد دموکراتیک حاکم (پ.ی.د.) و انجمن میهنی کردهای سوریه “با موفقیت” به پایان رسید. اما پ.ی.د. و انجمن میهنی از آن زمان تاکنون با هم دیدار نکرده‌اند. بعضی بر این عقیده‌اند این دیدارها ادامه نخواهد یافت چون آلدار خلیل به رسانه ها گفت قدرت سیاسی و نظامی را با انجمن میهنی تقسیم نخواهند کرد.

سلیمان اوسو، یک عضو انجمن میهنی، این اظهارات آلدار خلیل را تقبیح کرد و گفت ما خواهان تقسیم نصف-نصف قدرت در شمال شرق سوریه هستیم. آقای اوسو که عضو هیئت مذاکره نیز است پنج شنبه هفته گذشته به شبکه تلویزیونی رووداو گفت با ویلیام روباک، معاون فرستاده ویژه ائتلاف جهانی برای شکست داعش و یک دیپلمات ارشد آمریکایی در شمال شرق سوریه گفتگو کرده و گفته تصمیم گرفته این در “روزهای آتی” مذاکرات را از سر بگیریم. اوسو افزود” دیدارهای جدید در روزهای آتی صورت خواهد گرفت و با پ.ی.د. ارتباط مستقیم نداریم اما از طریق واسطه های آمریکایی پیام می‌فرستیم.

وی افزود مشکلاتی مانند اظهارات آلدار خلیل سبب شد تا مذاکرات از سر گرفته نشود. “اظهارات آلدار خلیل پیام تلخی با هدف پایان دادن به گفتگوها بود. با آمریکایی ها و نیروی سوریه دموکراتیک تماس گرفتیم و گفتیم این اظهارات در خدمت مذاکرات صلح نیست. بخش انگلیسی رووداو با سه عضو هیئت پ.ی.د. نیز گفتگو کرد: صالح گدو، نصرالدین ابراهیم و جمال شیخ باقی. همگی گفتند با از سرگیری مذاکرات مشکل ندارند و منتظر “پاسخ انجمن میهنی” هستند. این سه مسئول که از احزاب دیگر کرد هستند و ائتلاف اتحاد ملی کرد را تشکیل داده‌اند، مدعی شدند انجمن میهنی چند بار به “دلایل نامشخص” گفتگوها را به تاخیر انداخته است.

شیخ باقی مدعی شد: “ما با از سرگیری گفتگوها مشکل نداریم. روباک چند بار قول داد اما چیزی رخ نداد و گفتگوها به تاخیر افتاد. این یعنی انجمن میهنی آماده نیست.” صالح مسلم عضو رهبری پ.ی.د. نیز روز شنبه اعلام کرد “ما منتظر پاسخ انجمن میهنی برای ازسرگیری مذاکرات هستیم.” اما اوسو این را انکار کرد.   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب