محمود سنگاوی: بارزانی همانند صدام و داعش پیشمرگه می‌کُشد!

  • ۴ سال قبل

محمود سنگاوی، عضو شورای رهبری اتحادیه میهنی کردستان (یکتی) خواهان خروج حزبش از دولت ائتلافی مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان، شده است.  سنگاوی طی سخنرانی‌ای اعلام کرد «برخورد حزب دموکرات کردستان (پارتی) نسبت به اعضا و هواداران یکتی همانند رفتار داعش و صدام حسین است. صدام حسین و داعش نیز پیشمرگه می‌کشتند، بارزانی نیز یک پیشمرگه طرفدار یکتی را در آسایش اربیل خفه کرده است. یکتی باید به نشانه اعتراض به این اقدام از دولت ائتلافی خارج شود چون نمی توان با چنین تفکری همکاری نمود».

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران معتقد است اگر این ادعای محمود سنگاوی صحت داشته باشد، بایستی اسناد و مدارک اثبات آن را ارائه کند و محافل قضایی اقلیم کردستان موضوع را پیگیری نمایند و نهادهای  حقوق بشری به ویژه نهادهای کردی نیز بایستی موضوع را  پیگیری کنند تا در صورت صحت آن، آمران و عاملان چنین اقدامی محاکمه شوند.

سابقه اختلافات پارتی و یکتی به اختلافات جلال طالبانی و ملامصطفی  بارزانی بر می‌گردد. زمانی که جلال طالبانی عضو پارتی بود اما با شکست آن در سال 1975 جدا شد و یکتی را با حمایت حافظ اسد در سوریه تاسیس کرد. در دهه نود میلادی نیز آنها بارها با یکدیگر به صورت مسلحانه درگیر شدند، حتی از صدام حسین علیه طرف مقابل کمک گرفتند. علی رغم سقوط صدام و تاسیس اقلیم کردستان از سال 2003 هنوز هم دو جناح همدیگر را قبول نمی‌کنند و اقلیم کردستان واحد نیست و عملا دو اقلیم تحت رهبری دو حزب است.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب