فرید یعقوب: حملات ترکیه، باعث نقض تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق شده است

  • ۴ سال قبل

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، فرید یعقوب از سیاستمداران آشوری و رئیس جبهه رافیدین در اقلیم کردستان عراق، از دولت‌ عراق و دولت محلی اقلیم کردستان عراق درخواست کرده تا مسئولیت‌های خود را در زمینه حفظ حاکمیت ملی و حمایت از جان و مال شهروندان بی گناه در مناطق مرزی با ترکیه انجام دهند تا به دلیل حملات زمینی و بمباران ترکیه، مردم و حاکمیت عراق، آسیب نبییند. وی گفته بر اثر حملات ترکیه، در روستاها و بسیاری از مناطق مرزی اقلیم کردستان عراق، بسیاری از غیرنظامیان بی گناه کشته شدند و این امر ناشی از حضور نیروهای پ.ک.ک در مناطق مسکونی و استفاده آنها از خانه و مزارع مردم به‌عنوان پوشش و پناهگاه است. این نماینده پارلمان اقلیم گفته خسارات مالی زیادی به مردم بر اثر حملات ترکیه و حضور نیروهای پ.ک.ک وارد شده است.

فرید یعقوب افزود: «ما این حملات مکرر و درگیری‌هایی که حاکمیت ملی عراقی را نقض می‌کند محکوم می‌کنیم و از دولت و طرف‌‎های ذیربط تقاضا داریم که به مفاد قوانین بین‌المللی برای عدم تجاوز به خاک سایر کشورها عمل کنند. حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد به هیچ کشوری از جمله ترکیه اجازه نمی‌دهد به کشور دیگر حمله کند. ترکیه باید اقدامات فوری برای جبران خسارات وارده به شهروندان و ایجاد امنیت پایدار در مناطق مرزی را در دستور کار قرار دهد. از جامعه بین‌المللی و سازمان ملل متحد نیز انتظار می‌رود که به وظایف خود عمل کنند. مسئولیت آنها، متوقف کردن حملات و درگیری‌ها است، به شکلی که اقلیم به امنیت و ثبات دست و تنش‌ها در منطقه را کاهش یابد. به ویژه در این مرحله حساس با توجه به همپوشانی بحران‌های کرونا و همزمانی آن با بحران‌های اقتصادی و امنیتی».

گفتنی است ترکیه به بهانه حضور نیروهای پ.ک.ک در اقلیم کردستان و مناطق کوهستانی، روستاها و کوهستان قندیل را بمباران می‌کند و بر اثر این حملات، مردم روستایی، آواره و کشته و زخمی می‌شوند. نیروهای پ.ک.ک نیز از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب