فرمانده پیشین ارتش عراق: پ.ک.ک. عامل ویرانی شنگال است

  • ۳ سال قبل

در حالی که رسانه‌های جهان و موسسات تحقیقاتی مسائل خاورمیانه و عراق و ترکیه در مورد تدارک ارتش ترکیه برای حمله به پ.ک.ک. در شنگال بحث می‌کنند، کارشناسان حضور این گروه را عامل تشویق و تحریک ترکیه به حمله می‌دانند. در چند روز اخیز رسانه‌های ترکیه و عراق به موضوع آماده شدن ترکیه برای حمله به شنگال می‌پردازند و دلیل آن را نیز حضور اعضای مسلح پ.ک.ک. در این منطقه می‌دانند.

گزارش‌ها حاکیست نه تنها پ.ک.ک. نیروهای خود را از شنگال خارج نمی‌کند بلکه بر تعداد آنان افزوده است. این اقدام در زمانی انجام می‌شود که قرار بود توافق اربیل و بغداد برای عادی‌سازی وضعیت شنگال تحقق یابد و از جمله بندهای این توافق اخراج نیروهای مسلح بیگانه از جمله پ.ک.ک. از شنگال است. حضور این نیروها سبب شده تا آوارگان ایزدی نتوانند به شهر بازگردند.

بابکر زیباری، فرمانده سابق ارتش عراق، در این زمینه می‌گوید پ.ک.ک. نیرویی در خدمت کردها نیست بلکه کنترل آن در دست دشمنان کردهاست. آنان به دلخواه خود از پ.ک.ک. استفاده ابزاری می‌کنند. پ.ک.ک. در مسیری قرار گرفت که قصد ندارد شنگال آرامش و ثبات داشته باشد. اگر ترکیه به شنگال حمله کند، کردهای ایزدی با ویرانی و بدبختی‌های بیشتری مواجه خواهند شد. اما پ.ک.ک. به سخنان مقامات و بزرگان کُردها گوش نمی‌دهد و بر مسیر اشتباه خود اصرار می‌نماید.

فاضل جابر، نماینده پارلمان عراق، نیز در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرده هدف ترکیه از عملیات در شنگال این است که کوه‌های بسیار استراتژیک شنگال را به کنترل خود در آورد. همچنین، قادر قاچاق مسئول حزب دموکرات کردستان (پارتی) در شنگال اعلام کرد پ.ک.ک. بر تعداد نیروهای خود افزوده و قصد ندارد منطقه را ترک کند تا توافق اربیل- بغداد اجرایی شود. هدف پ.ک.ک این است کردهای ایزدی نتوانند بازگردند. پ.ک.ک شنگال را به پادگان تبدیل کرده و بهانه لازم را به ترکیه برای اشغالگری و حمله می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب