عدم نظارت ژنوکال بر درگیری­ های گروه ­های مسلح

  • ۲ سال قبل

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، یکی از بنیانگذاران ژنوکال اذعان کرده است «متأسفانه در برخی موارد، این سازمان، نظارت بر درگیری­های گروه­های مسلح را متوقف کرده است». الیزابت دیکری وارنر، مدیر سابق ژنوکال در پاسخ به مکاتبات دیدبان حقوق بشر کردستان ایران گفت: «متأسفانه در برخی موارد سازمان نظارت بر درگیری­های گروه‌های مسلح را متوقف کرده است».

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران به‌طور گسترده به دنبال تماس با ژنو‌کال است، سازمانی که در سال ۲۰۱۵ با پژاک در تماس بوده و با آن گروه مسلح، کنوانسیون عدم به‌کارگیری کودکان در جنگ را امضا کرده است.

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران یکی از چندین گروه ایرانی است که تلاش کرده است به جامعه بین‌المللی نشان دهد که پژاک (از گروه­های وابسته به پ.ک.ک) به عضوگیری از خردسالان ادامه می­دهد. دیدبان حقوق بشر کردستان ایران با الیزابت دیکری وارنر، مکاتبه کرده است. تلاش او مانع از جذب کودکان از سراسر جهان توسط گروه­های مسلح شده است. خانم دیکری وارنر به‌مدت ۱۸ سال به‌عنوان رئیس اجرایی و یکی از بنیانگذاران ژنوکال فعال بوده و این زمان را به تعقیب گروه‌های مسلح و سران آنها در سراسر جهان اختصاص داده است تا آن­ها را برای عدم به کارگیری کودکان متعهد کند.

«ژنو کال» و سکوت در برابر کودک‌سربازان عضو پ.ک.ک/پژاک

پژاک متعهد شد که از کودکان در جنگ استفاده نکند

در ۲۵ آوریل ۲۰۱۵، در اقلیم کردستان عراق، هیئتی از ژنوکال برای رسمی کردن این تعهد، با بالاترین نمایندگان YRK–HPJ ملاقات کرد. در بیانیه منتشر شده در سال ۲۰۱۵ در وبسایت ژنوکال آمده بود «گروه YRK–HPJ اعتراف کرده است که در گذشته مبارزان جوانی در صفوف خود داشته است. که با امضای این تعهد، سیاست فعلی خود را برای جلوگیری از شرکت کودکان زیر ۱۸ سال در خصومت­ها و محافظت از آنها در برابر تأثیرات درگیری مسلحانه به‌طور علنی، رسمی کرده است».

اما متأسفانه جذب کودکان ادامه دارد. در طول سه سال گذشته، دیدبان حقوق بشر کردستان ایران به طور فعال با خانواده­های کودکان کشته شده در پژاک مصاحبه و نحوه به کارگیری آنها را بررسی کرده و به دنبال افزایش آگاهی در مورد مشکلات­شان بوده است.

دیدبان معتقد است که کودکان زیر ۱۸ سال نباید تحت هیچ شرایطی توسط پژاک به کارگرفته شوند، زیرا هیچ راهی برای آنها وجود ندارد تا اطمینان حاصل شود که همه افراد ۱۶ تا ۱۸ ساله جدا شده و از مناطق جنگی دور هستند. پایگاه‌های پژاک در کردستان عراق به طور مداوم مورد حمله ترکیه قرار می­گیرد و پژاک نمی‌تواند برای نوجوانان عضو زندگی و آموزش جداگانه در یک منطقه شهری فراهم کند.

پاسخ وارنز به دیدبان حقوق بشر کردستان ایران

خانم وارنر به دلیل تلاش‌های خود، چهره­ای محترم و شناخته شده در زمینه حقوق کودکان است. وی گفت: «شنیده‌ام که متأسفانه در برخی موارد سازمان، نظارت بر درگیری­های گروه‌های مسلح را متوقف کرده است. اکنون چهار سال است که من با ژنوکال کار نمی­کنم و دیگر هیچ ارتباطی با آنها ندارم. شما برای پیگیری در این زمینه باید با سازمان تماس بگیرید».

خانم دیکری وارنر در مکاتبات خود جزئیات تماس با اعضای اشد ژنوکال را در اختیار دیدبان حقوق بشر کردستان ایران قرار داده است. دیدبان پرونده­های جذب شدگان زیر سن قانونی در پژاک و وضعیت اسفبار خانواده‌های آنها را به سازمان ژنوکال ارائه خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب