عبدالله اوجالان: کردهای سوریه مهاجر هستند

  • ۴ سال قبل

امروز، اداره وابسته به پ.ی.د./پ.ک.ک که کنترل بخش‌هایی از شمال شرق سوریه را در دست دارد، مدعی شده است با حکومت ضدیت دارد. اما قصد دارم به مقاله‌ای منتشره در سال 1996 و کتابی چاپ شده در سال 1997 نگاهی بیندازم.

پ ک ک در دهه‌های هشتاد و نود میلادی توانست با حمایت کامل حکومت سوریه هزاران کرد شامل زن و مرد را نام‌نویسی کند و آنان را به جنگی ویرانگر در ترکیه بفرستد که در 15 اوت 1984 آغاز کرده بود. پ.ک.ک همچنین موفق شد هزاران کرد سوریه را متقاعد کند حل مشکلات آنها در سوریه به حل مسئله کرد در ترکیه بستگی دارد و حافظ اسد نیز دوست کردهاست. حکومت اسد برای رهبران پ.ک.ک پناهگاه و برای اعضای آن مقر آموزشی فراهم کرده و امکانات پزشکی در اختیار زخمی‌های آن قرار می‌داد.

عبدالله اوجالان در مصاحبه‌ای طولانی با نبیل الملهم، روزنامه‌نگار سوری، در سال 1996 صراحتا «وجود کردستان سوریه و وجود مسئله کرد در سوریه را انکار کرد». این مصاحبه در سال 1997 به صورت کتابی با عنوان «رهبر و خلق: هفت روز با  آپو» منتشر شد. وی همچنین گفت: «بیشتر کردهای سوریه مهاجرانی هستند که از ترس و ظلم ترکیه فرار کرده‌اند و من تلاش می‌کنم از  طریق پ.ک.ک آنان را به سرزمین شان برگردانم. حکومت سوریه نیز از این اقدام خوشحال است».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب