شبکه حقوق بشر سوریه: بیشترین دستگیری‌های غیرقانونی در سوریه توسط قسد انجام شده است

  • ۳ سال قبل

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران و به نقل از شبکه حقوق بشر سوریه، این نهاد حقوق بشری در گزارش فوریه 2021 خود به دستگیری‌های غیرقانونی در سوریه توسط گروه‌های مختلف پرداخته و نوشته حداقل 171 مورد دستگیری/ بازداشت خودسرانه در ماه فوریه به دست طرف‌های درگیر و نیروهای کنترل کننده مناطق مختلف در سوریه از جمله 11 کودک و هفت زن انجام شده است که بیشترین درصد این موارد، توسط نیروی سوریه دموکراتیک (قسد) در حسکه و سپس دیرالزور انجام شده است.  علاوه بر این موارد، گزارش حداقل به 9 مورد حمله به تاسیسات حیاتی غیرنظامیان می‌پردازد که یکی از آنها به دست نیروهای دولت سوریه و دو مورد نیز توسط قسد انجام شده است؛ در حالی که شش مورد دیگر بمب‌گذاری‌هایی بوده است که شبکه حقوق بشر سوریه هنوز نتوانسته عاملان آن را شناسایی کند، بیشتر این موارد در استان حلب اتفاق افتاده است. در میان این حملات، گزارش حمله به یک مرکز درمانی، حمله به یک مکان عبادی-دینی و چهار مورد حمله به بازارها مستند شده است.

این گزارش مدعی است کمپ‌های اسفناک شمال سوریه همچنان در شرایط وخیم قرار دارند، که با شرایط سخت آب و هوایی اوضاع بدتر می‌شود و با پایین بودن دما، کودکان و سالخوردگان از سرمای شدید رنج می‌برند. این گزارش در ماه فوریه مرگ هشت غیرنظامی از جمله دو زن در اردوگاه الهول به دست افراد مسلح ناشناسی را مستند کرده که به هسته‌های داعش وابسته‌اند.

این گزارش می‌نویسد موارد بمباران بی‌رویه و نامتناسب که توسط قسد به رهبری کردها انجام می‌شود، نقض آشکار قوانین بشردوستانه بین‌المللی تلقی است، به گونه‌ای که این گونه قتل‌های بی رویه به مرز جنایات جنگی رسیده است.

در این گزارش تاكید شده است كه كشورهای حامی قسد باید بر این نیرو فشار آورند تا آنها را وادار كنند تا به ارتکاب جنایت در تمام مناطق و شهرهای تحت كنترل خود پایان دهند، افسران درگیر در این جنایات را پاسخگو کند، و متعهد شود که کلیه کودکانی را که برای سربازی اجباری دستگیر کرده بلافاصله آزاد کنند. گزارش مذکور همچنین از مخالفان مسلح و ارتش ملی سوریه خواسته تا از حفاظت از غیرنظامیان در تمام مناطق تحت کنترل خود اطمینان حاصل کنند و از آنها می‌خواهد تا مراقب باشند تا بین اهداف غیرنظامی و نظامی تفاوت قائل شوند و هرگونه حملات بی‌رویه را متوقف کنند.

سرانجام، این گزارش بر نیاز سازمان‌های بشردوستانه برای تهیه برنامه‌های عملیاتی فوری جهت تامین سرپناه مناسب برای آوارگان داخلی و تامین امکانات و وسایل نقلیه محافظت شده امکانات پزشکی، مدارس و آمبولانس‌ها با علائم متمایز و قابل شناسایی از دور تاکید کرده است.[1]

 

[1].https://sn4hr.org/blog/2021/03/04/55991/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب