سیاستمدار کرد ترکیه: مسئله کُرد ابزار دست غرب است

  • ۴ سال قبل

همزمان با تشدید حملات ترکیه علیه پ.ک.ک و اظهارات رجب طیب اردوغان در مورد تنگ‌تر شدن حلقه بر سران پ.ک.ک در قندیل، کمال قلیچداراوغلو، رئیس کردتبار حزب جمهوریخواه ترکیه در جمع نمایندگان حزب خود در مجلس ترکیه اعلام کرد «رجب طیب اردوغان با جنگ‌افروزی راه را برای خشونت پ.ک.ک فراهم می‌کند و هر دو جنگ و خشونت را برای بقای خود مهم می‌دانند. عدم توجه به مناطق کردنشین و عدم توسعه اقتصادی سبب شده تا مردم ناراضی شوند اما کشورهای غربی که مدعی دوستی با ترکیه‌اند از این موضوع با نام مسئله کرد علیه ترکیه استفاده ابزاری می‌کنند».

وی اعلام کرد «اگر حزبش در انتخابات آتی بتواند ریاست جمهوری را به دست بیاورد، قانون اساسی را تغییر خواهد داد تا زمینه بی‌عدالتی و تبعیض باقی نماند. قلیچداراوغلو رئیس جمهور ترکیه را متهم کرد که از خشونت پ.ک.ک برای اهداف سیاسی خود بهره‌برداری می‌کند و در این میان مردم قربانی می‌شوند. چهل سال است خشونت منطقه را فرا گرفته و این سبب شده تا مناطق کردنشین روز به روز از رشد و توسعه باز بماند».

گفتنی است در قوانین ترکیه نه تنها به حقوق اقوام غیرترک اشاره نشده بلکه به صراحت اعلام شده هر قومی در ترکیه خود را غیرترک بنامد، بجز حق بردگی برای ترک‌ها حق دیگری ندارد. همین امر یکی از دلایل خشونت‌های تروریستی پ.ک.ک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب