سازمان ملل: بیش از 1000 پناهجوی ایرانی در عراق ثبت‌نام کرده‌اند

  • ۳ سال قبل

آژانس پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) امروز جمعه از حضور بیش از 10،700 پناهنده از ایران در عراق گفت و تایید کرد که اطلاعات آنها در این آژانس ثبت شده است و بیشتر آنها در اقلیم کردستان عراق حضور دارند. فیرس الخطیب، سخنگوی آژانس پناهندگان سازمان ملل، در مصاحبه تلویزیونی به رووداو گفت که ماموریت اصلی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل حمایت از پناهندگان است. وی افزود: «پناهجویان زیادی از ایران هستند که برای دهه‌ها در اقلیم کردستان بوده‌اند و از حقوق خود برخوردار هستند». گفتنی است ده‌ها پناهنده کرد از ایران روز پنجشنبه در مقابل دفتر ملل متحد در اربیل تجمع کردند و خواستار حقوق بیشتر شدند. چند روز پس از آنکه یک پناهنده کرد از ایران به دلیل شرایط زندگی خود در مقابل دفتر خودسوزی کرد و به بیمارستان منتقل شد. پناهجویان اعتقاد دارند در طول حضور در اقلیم، از کمک مالی و اسکان مناسب برخوردار نشده‌اند.

خطیب مدعی است که کمک مالی کمیساریای عالی پناهندگان به پناهندگان برای همه کافی نیست و براساس اولویت توزیع می‌شود. وی اظهار داشت معاون کمیسیون سازمان ملل در جریان اعتراض روز پنجشنبه با نمایندگان دیدار کرده و خواسته‌های آنها را شنید. وی افزود برخی از پناهندگان ایرانی توانستند در یک کشور سوم اسکان مجدد پیدا کنند اما طی دو سال گذشته تعداد آنها به دلیل شیوع ویروس کرونا کاهش یافته است.

خطیب گفت: «کمیساریای عالی پناهندگان پناهندگان مایل است مانع بازگشت پناهنده به اجبار به کشور خود شود و در صورت مواجه شدن با مشکلات حقوقی ، وکلای کمیساریا، از حقوق پناهجویان دفاع می‌کنند». البته وی تایید کرد که آژانس پناهندگان از حقوق افراد دارای سابقه کیفری و جنایی دفاع نخواهد کرد. پناهجو بهزاد محمودی (عضو «سازمان خبات کُردستان ایران») روز پنج شنبه خودسوزی کرد و حال وی وخیم گزارش شده است. سازمان مذکور، یک گروه مسلح و مخالف دولت ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب