دختر قاضی محمد فوت کرد

  • ۴ سال قبل

مریم قاضی، هفتمین و کوچکترین دختر قاضی محمد، در شهر امان پایتخت اردن فوت کرد. اطرافیان وی به رسانه‌های اقلیم کردستان اعلام کردند به خاطر شیوع ویروس کرونا نمی‌توانند مراسم ترحیم برای وی برگزار کنند. مریم قاضی در سال 1945 در مهاباد به دنیا آمد و در آن شهر بزرگ شد. او با سردار بیگ جاف در تهران ازدواج کرد و سه فرزند دارد.

قاضی محمد پس از دعوت توسط حکومت شوروی به باکو و هماهنگی‌های لازم، در سال 1946 میلادی جمهوری خودمختار مهاباد را به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به ریاست سید جعفر پیشه‌وری و تحت نظارت شوروی تاسیس کرد که با هدف الحاق این بخش از خاک ایران به شوروی صورت گرفت. ایران در اقدامی دیپلماتیک توانست شوروی را به خروج تشویق از ایران پس از جنگ جهانی دوم کند. با خروج شوروی این جمهوری نیز فروپاشید، سران آن اعدام شدند. شاه نیز بلافاصله دستور داد به پسر قاضی بورس تحصیلی بدهند.

ملامصطفی بارزانی بارها از اقدامات قاضی محمد در وابستگی کامل به شوروی انتقاد کرد. احسان نوری پاشا نیز می‌گوید وقتی با اجازه ساواک توانستم در کنگره دانشجویان کرد اروپا شرکت کنم، پسر قاضی نیز قصد داشت وارد شود اما دانشجویان او را نوکر شاه نامیدند و از سالن بیرون کردند. پسر قاضی در آن زمان در سفارت ایران در آلمان کار می‌کرد.

۱ دیدگاه

  1. قاضی محمد اصاتاً گرجی بود نه کورد و به همین دلیل قصد داشت نوکر شوروی باشد …!.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب