دادگاه استانبول ۹ واعظ دینی را به جرم «تبلیغ و بیان خطبه به زبان کردی» دستگیر کرد

  • ۳ سال قبل

دادگاهی در استانبول در حکمی عجیب و ناشی از ضدیت تاریخی ترکیه با کردها، ۹ امام و واعظ دینی را به جرم بیان خطبه به زبان کُردی دستگیر کرد.

وکلای امام‌های جماعت گفتند که از موکلان آنها دلیل قرائت دعا به زبان کردی سوال شده است. این ۹ امام عضو کنگره اسلام دموکراتیک (DİK) و انجمن علمای دین (DİAY-DER) به جرم تبلیغ خطبه‌های کردی دستگیر شده‌اند. در مجموع ۲۸ نفر از اعضای گروه‌های مذکور در تاریخ ۳ ژوئیه بازداشت شدند و بر اساس فعالیت‌های سازمانی آنها به اتهاماتی محکوم شدند.

بیشتر بخوانید:

آغاز کمپینی در ترکیه برای رسمی کردن زبان کردی

 

حسین بوشاتکین (تصویر پایین) یکی از وکلا به رسانه‌ها گفته که مقامات قضایی در دادگاه استانبول از موکلان وی پرسیده‌اند: «چرا به زبان کردی خطبه می‌خوانند». وی افزوده از دید مقامات کلمات به کار برده شده توسط این وعاظ دینی در چارچوب گفتمان پ.ک.ک قرار می‌گیرد. این وکیل تاکید کرده که مقامات قضایی به امام‌های جماعت گفته‌اند باید از ابلاغیه‌های اداره دینی ترکیه (دیانت) تبعیت کنند.

 

 

ابراهیم یالین (یکی از افراد بازداشت شده) که هفت روز در بازداشت بود و به شرط کنترل قضایی آزاد شد، به رسانه‌ها گفت که تصاویر آنها در حال نماز خواندن در مساجد به عنوان مدرک «فعالیت‌های غیرقانونی» به آنها نشان داده شده است. وی افزود برخی از بازداشت شدگان تدر بازداشتگاه پلیس بیمار شده و در بیمارستان بستری شدند. او تاکید کرد اگر خطبه خواندن به زبان کُردی جنایت باشد، نیمی از کشور ترکیه مجرم است. این دادگاه باید علیه خدا برگزار می‌شد نه ما. آنها باید از خدا می‌پرسیدند که چرا کردها را خلق کرده است؟ آنها باید از خدا شکایت می‌کردند، نه از ما که به زبان مادری سخن گفتیم. خدا این زبان را به ما داده است. زبان مادری ما کردی است. یکی دیگر از بازداشت شدگان گفته در مورد ارتباط آنها با پ.ک.ک مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

حزب دموکراتیک خلق‌ها با انتقاد شدید از بازداشت‌ها تاکید کرده که این افراد دستگیر شدند، «زیرا آنها از امامت ریاست جمهوری (تبعیت از اردوغان) امتناع کردند و سخنان وی را مورد تاکید قرار نداده‌اند». این افراد در بازداشت همچنین با خشونت روانی مواجه شده‌اند.

 

بیشتر بخوانید:

ترکیه نوشتن پایان نامه‌های دانشگاهی به زبان کردی را ممنوع کرد

 

گفتنی است در ترکیه سال‌ها صحبت کردن به زبان کُردی جرم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب