خبرگزاری وابسته به پ.ک.ک: حکومت اقلیم کردستان فاسد و غیردموکراتیک است

  • ۴ سال قبل

خبرگزاری فرات وابسته به پ.ک.ک طی گزارشی به اظهارات سوران عمر نماینده عزل شده پارلمان اقلیم کردستان از حزب جماعت اسلامی پرداخته و به نقل از وی می گوید:

«آنچه ترکیه اکنون علیه نمایندگان کرد در کردستان ترکیه انجام می‌دهد، پارتی همان کار را علیه نمایندگان پارلمان در اقلیم کردستان اجرا می‌کند. ما در برابر این رفتارها می‌جنگیم و پا پس نمی‌کشیم».

سوران عمر که با رای 57 نماینده و عملا نمایندگان پارتی مصونیت پارلمانی خود را از دست داد تا دستگیر شود در سلیمانیه به یک خبرگزاری وابسته به پ.ک.ک گفته است:

سوران عمر

«بعد از مبارزات و خون‌های زیادی که ریخته شد، رویای ما تاسیس پارلمان بود و ما این رویای خود را تحقق بخشیدیم. متاسفانه در دوره پنجم پارلمان، نمایندگان مردم تحت تأثیر یک حکومت فاسد و غیر‌دمکراتیک در اقلیم کردستان قرار گرفتند. حکومتی که در عین حال هیچ انتقادی را نمی‌پذیرد. ما می‌خواستیم این تجربه پارلمانی ما، الگویی برای عموم مردم باشد. ما در حال تلاش برای پایان دادن به این نوع از مدیریت هستیم».

سوران عمر که به صورت مستند موارد فساد مسرور بارزانی را افشا کرده به این رسانه وابسته به پ.ک.ک گفته: «حقیقت این است که من این کار را کردم. این وظیفه بر عهده نمایندگان پارلمان است که باید انجام شود. من بر سر حقوق مردم و افشای فساد، اصرار داشتم و به همین خاطر شکایت کردم. پیش از این نیز از رئیس پلیس آسایش (دستگاه اطلاعاتی اقلیم) به خاطر فساد شکایت کرده بودم. از آنجا که او فرزند بارزانی بود، این بار او از من شکایت کرد. از من شکایت کرد، زیرا من گفتم که او صاحب یک شرکت و یک بانک است. نام بانک RT Bank و نام این شرکت Ster Group است. این خانواده شرکت‌های زیادی دارد و ۱۲ شرکت تحت پوشش آنها است. آنها از یک طرف سرمایه‌گذاری مشترک با ترکیه دارند، این سرمایه‌گذاری‌های مشترک هم در اقلیم کردستان و هم در ترکیه وجود دارد. نمونه سرمایه‌گذاری مشترک، شرکت ترکیش ایرلاین است. بنابراین چون من این موضوع را آشکار کردم، از من شکایت کرده و خواستار لغو مصونیت پارلمانی من شده و دستور بازداشت من را صادر کردند. متاسفانه پارلمان کردستان در چنین شرایطی قرار دارد. فقط اسم پارلمان را یدک می‌کشد، غیر از این حرفی برای گفتن ندارد. من شخصا تصمیم گرفتم در پارلمان چنین برخوردی با نمایندگان داشته باشم و با وجود این اقدامات، من نمی‌خواهم عضو این پارلمان باشم».

خبرگزاری فرات با استقبال از اظهارات ضد بارزانی این نماینده و به نقل از وی می‌نویسد: «صادقانه می‌توانم بگویم که آنچه علیه من در اقلیم کردستان انجام شده به درخواست و شکایت نخست وزیر بوده است. نخست وزیر اقلیم سیاستی را که توسط حزب عدالت و توسعه در ترکیه علیه نمایندگان کرد ترکیه دنبال می‌شود، نسبت به نمایندگان اقلیم کردستان پیاده کرده است. می‌توانم بگویم که در سراسر جهان، فقط در مصر و ترکیه، نمایندگان پارلمان در خانه‌هایشان دستگیر و بازداشت می‌شوند. متاسفانه، همین شیوه اکنون در اقلیم کردستان نیز اجرا می‌شود. این سیاست ارعاب و خفه کردن است ولی آنها نمی‌توانند مرا ساکت و مجبور به عقب‌نشینی کنند».

عمر در مورد پارتی نیز می‌گوید: «حکومتی که با نظامی‌گری، فشار و ارعاب سر و کار دارد، هیچ وقت برای دمکراتییک کردن کار نمی‌کند. سیاست دمکراتیک نه، بلکه سیاست تجارت را در پیش گرفته و آنها از ثروت خود آگاه هستند».

این نماینده اسلامگرا در مورد عمر توافق ۵۰ ساله بین ترکیه و اقلیم کردستان نیز می‌گوید: «آنها با ترکیه ۵۰ سال توافق‌نامه نفتی دارند. این توافقنامه حاوی مفاد امنیتی خطرناکی است که در مجلس علنی نشده است. من یکی از آنها بودم که اصرار داشتم محتوای توافق ۵۰ ساله بین ترکیه و اقلیم کوردستان روشن شود».

سوران عمر حکومت اقلیم را نقض کننده حقوق بشر معرفی و خاطرنشان کرد: «این دومین دوره است که من به عنوان عضو پارلمان کردستان حاضر هستم. در دوره اول، من رئیس کمیسیون حقوق بشر پارلمان بودم. در آن زمان دستگیری‌ها، قتل‌ها و… زیادی علیه روزنامه‌نگاران صورت گرفت. دمکراسی‌خواهان، فعالان حقوق بشر و آزادی‌خواهان ربوده می‌شدند و به حبس سیاسی محکوم می‌شدند. من در برابر همه اینها ایستادم. به همین خاطر آنها من را دوست ندارند. در این دوره پارلمان هم من شروع به افشای اسناد فساد کردم و پرونده‌هایی را که کمتر کسی به آنها دسترسی داشت به دید عموم گذاشتم. اکنون آنها می‌خواهند از من انتقام بگیرند. اقلیم کردستان هفت سال است که بودجه ندارد. با وجود این، آیا برای پارلمان اعتباری می‌ماند؟ به همین دلیل نمی‌خواهم در چنین مکانی باشم».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب