جنگ ترکیه و پ.ک.ک ۲۲۰ خانواده را از آوریل در دهوک آواره کرده است

  • ۲ سال قبل

اربیل- یک مقام محلی گفت: درگیری‌های مسلحانه مداوم بین ارتش ترکیه و حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) ۲۲۰ خانواده را مجبور به فرار از خانه‌های خود در پنج روستا در مناطق مرزی استان دهوک کرده است.

ترکیه از ژانویه سال جاری حملات نظامی خود را علیه پ.ک.ک در مناطق مرزی اقلیم کردستان تشدید کرده است. همچنین عملیات هوایی را برای هدف قرار دادن مواضع این گروه در کوه قندیل و سایر مناطق سلیمانیه افزایش داده است.

سربست صبری سرپرست منطقه کانی ماسی دهوک در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری باس‌نیوز گفت که روستاهای مناطق درگیری، متحمل خسارات قابل توجهی شده و ساکنان این مناطق را در مورد بازگشت به خانه­‌های خود دچار تردید کرده است.

باس‌نیوز: امسال چند روستا تخلیه شده است و چرا اهالی هنوز نمی­‌توانند به خانه­‌های خود بازگردند؟

صبری: از ماه آوریل پنج روستا تخلیه شده‌اند. ساکنان آدان، دیشیش و سارار هنوز نتوانسته‌اند به خانه‌های خود بازگردند. ده‌ها روستای دیگر نیز متحمل خسارت‌های هنگفتی شده‌اند.

باس‌نیوز: میزان خسارات جنگ ترکیه و پ.ک.ک در این مناطق چقدر است؟

صبری: بیش از ۲۲٫۶ کیلومتر مربع زمین تحت تأثیر قرار گرفته است که ارزش آن حدود ۷ میلیارد دینار عراق است. بالغ بر ۲۶ برابر شبکه برق در روستاهای مختلف تخریب شد و هر بار تیم­‌های فنی مجبور بودند جان خود را برای تعمیر شبکه در منطقه جنگی به خطر بیندازند.

در چند سال گذشته دو غیرنظامی کشته و ۱۱ تن دیگر زخمی شدند. همچنین گردشگری در این منطقه را تحت تأثیر قرار داده است در حالی که چندین تأسیسات خدمات عمومی از بین رفته‌اند.

باس‌نیوز: اخیراً قانونگذاران عراقی برای بررسی آثار جنگ ترکیه و پ.ک.ک از کانی ماسی دیدن کردند. نتیجه چه بود؟

صبری: تنها اعضای کرد پارلمان عراق تاکنون از کانی ماسی دیدن کرده‌اند و ما خواسته­‌های مردم را با آنها در میان گذاشتیم. با این حال، هیچ اقدامی پس از بازدید صورت نگرفته است. ما به دنبال آن هستیم که پ.ک.ک و ترکیه منطقه ما را ترک کنند و جنگ خود را به سرزمین خود ببرند. علاوه بر این، ما برای افراد آسیب‌دیده از درگیری­‌ها، غرامت و تسهیل بازگشت امن آنها به خانه­‌هایشان درخواست می‌­کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب