تقسیم 40 درصدی قدرت بین دو جناح کردی سوریه به پیشنهاد آمریکا

  • ۴ سال قبل

سلیمان اوسو، عضو انجمن میهنی کردهای سوریه، ساعاتی پیش در گفتگو با رسانه‌های اقلیم کردستان اعلام کرد دو جناح انجمن میهنی کردهای سوریه (بارزانی) و احزاب اتحاد میهنی کرد (اوجالان) با وساطت و پیشنهاد آمریکا توافق کرده‌اند قدرت را به صورت 40-40 درصدی تقسیم کنند و آنان نیز موافقت کرده‌اند. وی در مورد 20 درصد بقیه اظهار نظر نکرد.

این توافق در حالی صورت می‌گیرد که نه دولت مرکزی و نه هیچ کشوری دیگر از جمله آمریکا اداره خودگردان را به رسمیت نمی‌شناسند و تهدید ترکیه برای نابودی آن خیلی جدی است. از طرفی، آمریکا حداقل دو بار در کردستان سوریه به ترکیه چراغ سبز داد تا بخش‌های گسترده‌ای از آن را اشغال کند و ترکیب جمعیتی را   تغییر دهد.

تمام کارشناسان معتقدند تکیه کردهای سوریه به آمریکا سبب شد تا مردم بیش از پیش بدبخت و آواره شوند. لذا این بار نیز هیچ تضمینی وجود ندارد آمریکا برای اشغال بقیه مناطق کردنشین به ترکیه اجازه حمله ندهد. این خطر زمانی جدی‌تر می‌شود که دونالد ترامپ برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گردد.

تقسیم نصف-نصف قدرت میراث دو حزب حاکم در اقلیم کردستان از دهه نود میلادی است که سبب شده مردم کرد اقلیم حتی حکومت صدام را به حکومت اقلیم کردستتان ترجیح دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب