تصمیم بایدن برای اتمام معافیت ترامپ برای فعالیت شرکت نفتی آمریکا در مناطق کردنشین سوریه

  • ۳ سال قبل

دولت ترامپ در زمان حضور در کاخ سفید ضمن اتخاذ مواضع متناقض در مورد سوریه و حضور نیروهای آمریکایی در این کشور در نهایت در یک سرقت آشکار و با همکاری نیروهای ی.پ.گ (وابسته به پ.ک.ک) کنترل مناطق نفتی سوریه را در اختیار گرفت و نفت سوریه را برای خود صادر کرد! فرستاده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور سوریه در جلسه کنگره اعتراف کرد که به حامیان جمهوریخواه کمک کرده تا معامله نفتی در سوریه را به دست بیاورند. سناتور لیندزی گراهام  برای اولین بار در ماه ژوئیه 2021 اعلام کرد که نیروهای کُرد و مورد حمایت آمریکا امتیازتوافق‌نامه‌ای برای «نوسازی میادین نفتی» در مناطقی از شمال شرقی سوریه که توسط نیروهای آمریکایی محافظت می‌شود، را به شرکت آمریکایی دلتا کرسنت اعطا کرده‌اند. وزارت خزانه‌داری آمریکا در آوریل 2020 معافیت ویژه‌ای از تحریم‌ها را برای شرکت دلتا کرسنت صادر کرده بود. زیرا در حال حاضر آمریکایی‌ها طبق تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده علیه سوریه از همکاری نفتی با سوریه منع شده‌اند و فقط شرکت دلتا کرسنت تنها شرکت شناخته شده‌ای است که از طرف خزانه‌داری آمریکا معافیت تحریمی دریافت کرده است. شرکت دلتا کرسنت در سال 2019 توسط جیمز ریز، بازنشسته سابق ارتش آمریکا و دیپلمات سابق جیمز کاین (سفیر اسبق آمریکا در دانمارک) و جان پی. دوریر جونیور مدیر سابق گلف سندز پترولیوم تاسیس شد. این شرکت ارتباط خوبی با دو محافل جمهوریخواه و ارتش آمریکا دارد. کاین یک فعال قدیمی جمهوریخواه است که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ در کمیته ملی جمهوریخواهان فعالیت می‌کرد. سوابق کمیسیون انتخابات فدرال نشان می‌دهد که وی از سال ۲۰۰۳ حداقل ۳۰۶۸۱ دلار به اهداف جمهوریخواهان کمک کرده است.

بیشتر بخوانید:

ماجرای سرقت نفت سوریه توسط آمریکا چیست؟

 

اکنون و پس از روی کار آمدن بایدن دموکرات، وی تصمیم گرفته این معافیت را پایان بدهد. پایان این معافیت، شاید به معنای پایان یکی از منابع درآمد ی.پ.گ باشد. یک مقام ارشد آمریکایی گفته پیام «حفظ نفت» توسط ترامپ دیگر محور اصلی سیاست خارجی ایالات متحده در زمان دولت بایدن نیست و استفاده از ارتش ایالات متحده برای تسهیل تولید نفت سوریه نامناسب ارزیابی می‌شود. ترامپ بارها از ادامه حضور برخی از نیروهای آمریکایی در سوریه برای کمک به صنعت نفت سوریه خبر داد، اما دستیاران وی سعی کردند این ایده که آمریکا برای نفت در سوریه است، اصلاح شود. پس از اعطای مجوز وزارت خزانه‌داری، وزارت امور خارجه بیانیه‌ای آمریکا بیانیه‌ای صادر و در آن تأکید کرد که «دولت ایالات متحده مالک منابع نفتی در سوریه نیست و آن را کنترل یا مدیریت نمی‌کند». اظهارات ترامپ باعث شد برخی منتقدان آمریکا، سیاست این کشور در خاورمیانه را ناشی از نیاز امریکا به انرژی ارزیابی کنند و نه تلاش این کشور برای ایجاد صلح و ثبات.

 

بیشتر بخوانید:

اسرائیل از کُردهای سوریه نفت ارزان خریده است

 

منتقدان بایدن مدعی هستند اگر دولت بایدن مجوز OFAC را تمدید نکند، به منابع مالی متحدان آمریکا یعنی نیروهای کُرد ضربه جدی وارد خواهد شد. آنها اعتقاد دارند محروم کردن متحدان آمریکا از فرصت تحریم زیرساخت‌های حیاتی سوریه، در حقیقت مناطق کردنشین این کشور را به نیروهای روسیه، دولت و ایرانی تحویل خواهد داد». همچنان دفتر مطبوعاتی کاخ سفید از اظهار نظر در مورد این تصمیم خودداری می‌کند. گفتنی است وزارت خزانه‌داری به طور معمول به شرکت‌ها برای اتمام عملیات زمان بیشتری می‌دهد و دولت آمریکا اکنون صرفاً در حال اطلاع‌رسانی است که قصد ندارد این معافیت را تمدید کند اما هنوز اقدام نهایی را انجام نداده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب