ترکیه؛ اشغال اقلیم کردستان عراق، تخریب محیط‌زیست و غارت آثار باستانی

  • ۳ سال قبل

ترکیه همچنان به بهانه حضور گروه مسلح و شبه‌نظامی پ.ک.ک در اقلیم کردستان، به اشغال این منطقه، نابودی محیط زیست و طبیعت آن ادامه می‌دهد.  درواقع، ترکیه، شرایط سخت و دشوار عراق را بعد از جنگ چند ساله با داعش مصادره به مطلوب کرده و در میدان عمل، به بهانه جنگ با تروریسم پ.ک.ک بهایی برای حاکمیت سیاسی و تمامیت ارضی بغداد و اربیل قائل نیست و همه این‌ها به این دلیل است که پ.ک.ک، با حملات خود، فرصت و بهانه‌ای طلایی در اختیار ترکیه گذاشته که شرایط را برای دولت مرکزی و اقلیم کردستان، سخت‌تر کند و از هر دو، امتیاز بگیرد. ترکیه در حالی مناطق کردنشین را اشغال کرده و در اقلیم بدون مجوز بغداد پایگاه تاسیس کرده است که مشابه این رویکرد را در مناطق کردنشین سوریه نیز پیاده کرده است.

 

 

تصویر فوق نشان می‌دهد که ترکیه برای ایجاد پایگاه نظامی خود و تامین امنیت آنها و اشراف ارتش ترکیه بر منطقه سعی دارد حتی کل طبیعت کردستان عراق را نابود کند. بمباران روستاها و کوهستان به بهانه حضور نیروهای پ.ک.ک و قطع درختان، رویکرد جدید ترکیه در کنار اشغال نظامی منطقه است.

 

 

نکته مضحک در این مساله، واکنش خنثی مقامات اقلیم و سایر مقامات کُرد به این اقدامات ترکیه است. به عنوان مثال برهم صالح رئیس جمهور کُردزبان عراق، در توییت خود برای محکوم کردن حملات ترکیه به مناطق مرزی و به آتش کشیدن جنگل های کردستان، حتی حاضر نشد از کلمه ترکیه یا کشور بیگانه استفاده کند. این در حالی است که تاکنون بر اثر حملات ترکیه، ده‌ها روستایی جان خود را از دست داده‌اند، ده ها روستا تخلیه شده‌اند و بخش قابل توجهی از اراضی، باغ و مزارع و جنگل‌های مناطق مرزی عراق، در آتش سوخته‌اند و آنکارا هیچگاه در قبال این اقدامات جوابگو نبوده است.

گزارش‌های رسانه‌های مختلف نیز حاکی از آن است که مقامات کرد عراق می‌گویند نزدیک به 900 هزار هکتار از جنگل‌های اقلیم کردستان در دو دهه گذشته از بین رفته است. موسسه پاکس هلند هم گفته است از ماه می تا سپتامبر 2020، بیش از 20000 هکتار از این جنگل‌ها بر اثر حملات هوایی ترکیه در اقلیم کردستان تخریب و از بین رفته است.
 در همین زمینه نیز نمایندگان حزب دموکراتیک خلق‌ها به رویکرد دولت ترکیه اعتراض کرده‌اند. فلکناز اوجا نماینده حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) با طرح پرسشی پارلمانی درباره قطع درختان کردستان عراق و فروش آنها در ترکیه، همچنین بمباران مناطق غیر نظامی و سوزاندن زمین‌های زیر کشت توسط حکومت ترکیه، خواستار پاسخگویی از سوی فواد اکتای معاون رئیس جمهور شد.

 

همچنین جدیدترین اقدام خطرناک ترکیه در اقلیم کردستان، خرید زمین است. هاکان قاراچای کنسول ترکیه در اربیل ضمن تایید این خبر، گفته کشورش زمین‌هایی را در اقلیم کردستان خریداری کرده و درختان این زمین‌ها را قطع کرده است. البته وی نگفته چه کسی به ترکیه مجوز خرید زمین و تاسیس پایگاه نظامی داده است. رسانه‌ها گزارش دادند که عملیات خرید زمین و قطع درختان در این مناطق در دیدارهای بین آنکارا و هولیر (اربیل) توسط مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، تایید شده و پیمانکاری این پروژه‌ها به هولدینگ چنگیز متعلق به محمت چنگیز واگذار شده است. درختان این اراضی قطع شده و مکان‌های تاریخی تخریب شده اند، و راه‌هایی برای ارتباط با پایگاه‌های نظامی ترکیه احداث شده است. در مجموع باید گفت ترکیه در حال تثبیت حضور نظامی و اشغالگری خود در مناطق کردنشین سوریه و عراق به بهانه جنگ با پ.ک.ک است و می‌خواهد ادعاهای قدیمی نسبت به این مناطق را پیگیری و آنها را ضمیمه خاک خود کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب