تجاوز جنسی، قتل و خشونت: مردان ترک همچنان زندگی را برای زنان به جهنم تبدیل می‌کنند

  • ۲ سال قبل

خشونت در ترکیه علیه زنان و طاعون زن کشی ادامه دارد و مردان ترک به دلیل معافیت قضایی که به آنها داده شده است به اقدامات خود ادامه می‌دهند.
هانیم پینارلی، زن ۹۲ ساله‌ای که تنها زندگی می‌کرد، در روز ۵ مارس در خانه خود در منطقه سلطانحیسار (Sultanhisar) در استان آیدین در نزدیکی دریای اژه مورد تجاوز جنسی قرار گرفت و کشته شد. بعدا مشخص شد ضارب همسایه ۲۳ ساله او آیتو چتین (Aytu Çetin) بوده است که وسایلش را نیز دزدیده است. او در ۶ مارس بازداشت شد.
بعد از بازداشت قاتل مشخص شد که وی روی دست خود خالکوبی نماد حزب راست افراطی جنبش ملی (MHP) دارد.
قتل دیگری در ۶ مارس در منطقه چال (Çal) استان همجوار دنیزلی (Denizli) رخ داد که عثمان آیواز، همسر ۲۶ ساله سابق خود، فاطما کوان را با تفنگ ساچمه‌ای کشت.
ضارب پس از فرار از صحنه جنایت در استان کوتاهیا (Kütahya) بازداشت شد.
در همان روز، ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد که نشان می‌داد ابراهیم زاراپ همسر سابقش را در مقابل چشمان کودک ۵ ساله‌شان در استان سامسون به طرز وحشیانه‌ای کتک می‌زند. این فیلم بلافاصله باعث برانگیختن خشم مردم در شبکه‌های اجتماعی شد.
اطرافیان مانع از فرار زاراپ از صحنه جنایت شدند و او را به پلیس تحویل دادند. ضارب در هفتم مارس گفت که توسط افرادی که در این حادثه دخالت کردند مورد ضرب و شتم قرار گرفت و از آنها شکایت خواهد کرد. وی به اتهام اقدام به قتل دستگیر شد.
چندین مقام ترکیه پس از گسترش خشم در شبکه‌های اجتماعی بیانیه‌هایی درباره این موضوع منتشر کردند که عبدالحمید گل، وزیر دادگستری گفت که مجرم مجازاتی را که شایسته آن است دریافت خواهد کرد.
زهرا زومروت سلچوک، وزیر خانواده، کار و خدمات اجتماعی گفت که این وزارتخانه در این پرونده دخالت خواهد کرد تا زنان و کودکان تمام «حمایت‌های لازم» را دریافت کنند.
فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت، از رسیدن به سرعت آمبولانس به منطقه اظهار مباهات کرد و افزود که وضعیت این زن وخیم نیست.
مشابه موارد قبلی، پست‌های زاراپ در رسانه‌های اجتماعی نشان داد که او از حامیان رئیس‌جمهور رجب طیب اردوغان و حزب حرکت ملی (MHP) است.
حمایت مهاجمان ازحزب حرکت ملی (MHP) موارد قبلی کشتار زنان را به ذهن متبادر کرده است.
اومیتیکان اویگون، مرد متجاوزی که مظنون به قتل آلینا چاکر ۲۱ ساله است و با وجود به اشتراک گذاشتن ویدئوهایی از خود در حال کتک زدن زن، ماه‌ها از معافیت برخوردار بود، از حامیان حزب حرکت ملی است. او در سپتامبر ۲۰۲۰ از وزیر کشور سلیمان سویلو و اردوغان درخواست کمک کرد.
اویگون به تهدید به مرگ مخالفان در رسانه‌های اجتماعی ادامه داد، اما هیچ اقدام قانونی علیه او صورت نگرفت تا اینکه ویدئویی از خود در حال مصرف مواد مخدر را به اشتراک گذاشت.
مرد دیگری که از مصونیت برخوردار است موسی اورهان است که زمانی که یک گروهبان تخصصی بود به ایپک ار ۱۸ ساله در استان کردنشین باتمان در جنوب شرقی ترکیه تجاوز کرد.
ار بعداً به دلیل تجاوزات جنسی اورهان خودکشی کرد، اما این مرد تنها یک هفته در بازداشت ماند.
در حالی که قوه قضائیه ترکیه در پرونده‌های کشتار و خشونت علیه زنان از مردان حمایت می‌کند، برای محکوم کردن منتقدان حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) که سال گذشته علیه خروج ترکیه از کنوانسیون استانبول (یک معاهده بین‌المللی در مورد محافظت در برابر خشونت خانگی و خشونت علیه زنان) تظاهرات کردند، به سرعت وارد عمل شد.

بیشتر بخوانید:
دادگاه ترکیه حکم حبس افسر سابق متهم به تجاوز به زن کُرد را رد کرد

هزاران زن در ۶ مارس از مقامات خواستند تا کنوانسیون استانبول را که رسماً به طور کامل اجرا کنند تا از مرگ و میر بیشتر جلوگیری شود.
آنها همچنین به فقدان تدابیری برای محافظت از زنان در برابر مردان خشن اشاره کردند، زیرا شکایت‌های مکرر در مورد خشونت یا دستورات بازدارنده نمی‌تواند مقامات را متقاعد کند که زن در خطر است.
بسیاری در حال حاضر تعجب می‌کنند که زاراپ تا چه زمانی پشت میله‌های زندان می‌ماند زیرا مقامات ترکیه اغلب مردانی را بازداشت یا دستگیر می‌کنند تا واکنش‌ها در رسانه‌های اجتماعی کاهش یابد و بلافاصله پس از آن آزادشان کنند، چیزی که در مورد اورهان اتفاق افتاد.
گفتنی است در مدت ۱۸ سال، ۶۷۳۲ زن توسط مردان کشته شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب