بوریچ، رئیس‌جمهور منتخب شیلی: در ترکیه علیه کردها «نسل‌کشی» می‌شود

  • ۲ سال قبل

هفته گذشته گابریل بوریچ، رئیس‌جمهور منتخب شیلی،با کسب ۵۶ درصد آرا رقیب راست پوپولیست خود، خوزه آنتونیو کاست را شکست داد. بوریچ، از رهبران سابق جنبش دانشجویی در ۱۰ سال پیش، حالا ۳۵ سال سن دارد و تازه به لحاظ سنی واجد شرایط انتخابات شده است. به این ترتیب شیلی جوان‌ترین رئیس‌جمهور خود را تجربه خواهد کرد. او در کارزار انتخاباتی گفته است که «از جوانی ما ترسی نداشته باشید. ما روی شانه تجربه‌های کسانی ایستاده‌ایم که قبل از ما مبارزه کردند. از اشتباهات و موفقیت‌های آنها درس گرفته‌ایم و حالا اینجا ایستاده‌ایم».

وی در مصاحبه‌ای در پاسخ به این سوال که «شما گفتید اسرائیل یک کشور قاتل و نسل‌کش است… آیا این را برای کردهای  ترکیه نیز می­‌گویید؟»، پاسخ داد: «بله».

گابریل بوریچ، در پخش تلویزیونی در مصاحبه‌ای اظهار داشت که کردها در ترکیه زیر سلطه­‌ی حکومتی آدم‌کش قرار دارند.

مصاحبه با بوریچ به شرح زیر است:

مجری: شما گفتید که اسرائیل یک کشور قاتل و نسل کش است. آیا بر سر حرف خود هستید؟

بوریچ: بله.

مجری: آیا در مورد کردهای ترکیه نیز به نس‌کشی اعتقاد دارید؟

بوریچ: بله، برای تمام کشورهایی مانند اسرائیل، عربستان سعودی، ترکیه که حقوق بشر را نقض می­‌کنند، همین‌طور است. این کشورها باید موازین بین‌المللی را رعایت کنند. مهم نیست این کشورها چقدر قدرتمند هستند، ما باید صرف نظر از قدرتشان، از حقوق این ملت‌ها دفاع کنیم.

بوریچ در دانشکده حقوق دانشگاه شیلی تحصیل کرد و در سال ۲۰۱۲ رئیس فدراسیون دانشجویان دانشگاه شیلی شد. طی اعتراضات دانشجویان شیلی در سال های ۲۰۱۱-۲۰۱۳، او یکی از چهره­‌های برجسته بود. بوریچ در ۱۱ مارس به عنوان رئیس جمهور سوگند یاد خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب